Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara! Menar du att du vill driva ett privat sjukhus som ägare av företaget? Eller menar du att du vill jobba med ekonomifrågor inom sjukvården ?

    I vilket fall är det bra att kunna mycket inom ekonomi.

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    Hej Sara,
    vilken fantastisk vision du har om framtiden! Jag vill verkligen uppmuntra dig att kämpa hela vägen fram. Vägen är ganska lång och säkert ganska tuff, men givetvis inte omöjlig.
    Tänker också att du eventuellt skulle ha intresse av att gå med i ett UF (ung företagsamhet)-nätverk.  Kika gärna på ungforetagsamhet.se/gymnasium.

    Vad gäller ditt studieval skulle jag tipsa dig att satsa på en ekonomisk utbildning. Först ekonomiprogrammet på gymnasiet och sedan läsa företagsekonomi på universitetet (många företagsledare har ofta gått Handelshögskolan). Därtill är det givetvis bra om du tar kompletterande sjukvårdskurser och jobbar extra inom sjukvården under studietiden för att få erfarenhet. Du skulle också kunna besöka VO-college för att få mer förståelse för hälso- och sjukvårdsbranschen.
    För att starta en vårdcentral eller kanske till och med ett privat sjukhus på egen hand behövs egentligen inget tillstånd (i dagsläget - okt 2018 - behövs bara en anmälan, lite beroende på vilken inriktning man ska ha på verksamheten) men du måste ha en medicinskt kunnig person (läkare) samt mycket god ekonomi, ofta behövs externt riskkapital då det rör sig om mycket stora belopp för hyra av lokaler, personal, apparater etc.

    Det är svårt att beskriva och tipsa om hela gången från gymnasiestudier fram till att bli sjukhusdirektör. Men finns viljan så är ingenting omöjligt!
    Lycka till med dina framtida planer!

    Med vänliga hälsningar
    S.

    • : Hej igen, ja okej. Jag skulle helst vilja öppna flera sjukhus i olika länder och städer i afrika,för att hjälpa till. Vet att det är en lång väg dit, men jag är villig ändå. Är det möjligt tror du, och är det fortforande ekonomi som gäller på gymnasiet?
    • Anna : Det finns, enligt min mening, flera möjliga vägar att gå: via Ekonomiprogrammet eller via Vård- och omsorgsprogrammet, skulle jag i första hand föreslå. Det är klart att det är möjligt... kanske rätt så svårt, men ändå Möjligt! Fråga SYV önskar dig LYCKA TILL!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    jag fick svar rån en sakkunnig som svarar att i Sverige är det ofta Civilekonomer, Läkare eller Sjuksköterskor som driver privata sjukhus. Hur det är i Afrika, vet vi tyvärr inte... försöker få reda på det, men det visar sig vara svårt att få information om det.
    Att utbilda sig till civilekonom eller inom hälsovård (läkarprogrammet eller sjuksköterskeprogrammet) är - i vilket fall - inte "dumt" om man i framtiden har planer på att driva sjukhus (och detta, oavsett vilket land man vill vara verksam i) - tycker jag.
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen,
    vi fick ida svar från en sakkunnig: var god läs nedan...

    Alltid bra att ha mer än ett språk, engelska är ett minimikrav. Oftast är det bra att kunna något av språken franska, spanska, portugisiska, arabiska, eller ryska också. Vill man arbeta internationellt är det bra att satsa på en magisterexamen, inom vad beror på intresse och talang. Vad som alltid är gångbart är de flesta ämnen som statsvetenskap, sociologi, samhällsplanerare, statistiker, pedagog. Lätt att få jobb har man om man kan arbeta som Controller, vilket oftast kräver ekonomexamen.
    Sedan krävs oftast 1 eller 2 olika praktiktillfällen, många har det inbakat i de program de läser på universitetet. Praktik är alltid obetalt så det bör man planera in.

    Hoppas att detta var till hjälp.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, jag rekommenderar varmt att ni du del av vår info på den här webbplatsen. Där finns nyheter, bakgrundsinformation, videomaterial, bilder, rapporter och mycket mer som beskriver Läkare-utan-gränsers verksamhet i hela världen.

    Du är också välkommen att ta del av den svenska och av den internationella årsrapporten.

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar