Nadia
    Hej! jag går mitt sista år i 3an och kommer ta examen med 2400 poäng och inte 2500 eftersom jag hoppade av en kurs förra året. Jag kommer alltså inte få godkänd gymnasieexamen, men jag undrade ifall det går att läsa en 100p kurs på komvux istället, och på så sätt ha läst 2500 poäng och få en godkänd gymnasieexamen av komvux? jag har läst lite överallt och är förvirrad då det verkar som att för att få en examen från komvux ska man läsa masvis olika kurser för att få totalt 2400 poäng, men jag vill bara läsa en 100p kurs för att kunna få grundläggande behörighet? hur funkar det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nadia

    om du inte uppnår kraven för Examensbevis, får du Studiebevis. Du kan ta ditt studiebevis till komvux och göra planering mot examensbevis. Du borde gå att läsa en kurs á 100 poäng, som man på heltid kan läsa på 5 veckor och sedan få ut examensbevis från komvux.

    Betyg i Idrott och hälsa 1 för ej ingå i examensbevis från Komvux (ändring i reglerna från 1 jan 2017). Alla de övriga betyg från gymnasiet kan du ta in i examensbevis från komvux - tillsammans med de kompletteringar som du gör på komvux.

    Se - när ansökningsperiod till komvux blir i just din kommun. Se på kommunens hemsida - den kommunen där du är folkbokförd.

    bästa hälsningar

    ANNA