Joanna
    Hej
    Jag skrev till er tidigare om min dotter som ej klarat matte på per dp . Nu tvingar skolan henne att byta program för hon klarade inte MA och hade 1 P från G fast hon varit sjuk under lång period . Dessvärre att rektor med 2 andra kallar in min dotter som precis fyllt 17 år på ett möte utan vårdnadshavare kännedom och meddela detta . De tog inte hänsyn till hennes hälsa och känslor. Hn blev knäckt. .Skolan informerar att pre dp lyder under Skolverket och IB 1 och IB 2 lyder under IB organisation . Det är inte många som visste detta. Jag har pratat med Skolverket som säger helt annat . Till slut fick jag besked på att första året på IB programmet egentligen är vanlig svensk nationell program som man läser kärnämnen. Då har man rätt enl Skolverket lagstiftning att gå om kursen, göra Om provet eller göra omprövning . Rektor visar inget empati , respekt och kränker oss . vi kan inte vända oss till någon myndighet . Känns fruktansvärt . Nu är hon fortfarande på IB programmet och det fungerar jätte bra men nästa vecka förmodligen byter till en annan skola . Vad ska vi göra,
    Mvh Jonna , förtvivlad mamma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joanna,

    det är en jättesvår och tråkig situation, verkIigen!

    Jag förstår att du och din dotter är upprörda, ledsna och har många andra känsIor och tankar som far runt. Det skuIIe vem som heIst bIi upprörd och Iedsen över.

    Ni kan anmäIa händeIser på skolan tiII SkoIinspektionen. Skolinspektionen beslutar sen om de tar upp fallet eller inte, och det kan inte vi på Fråga SYV påverka. Om det stämmer att pre-IB "lyder" under SkoIverket, då borde Skolinspektionen kunna ta upp fallet och undersöka vad som hände.

    Jag tycker att du också kan kontakta Utbildningsförvaltningen i kommunen /och om det är olika kommuner - där din dotter är folkbokförd och den kommunen där IB-skola ligger, då skulle jag kontakta båda kommunernas utbildningsförvaltning - direkt skicka mail till Utbildningsförvaltningschefen, och ringa och be om möte med utbildningsförvaltningschefen/. Om IB-skola ger så otrevligt bemötande, då tycker jag att så många som möjligt borde få veta det, inklusive personal på gymnasieantagningen och även Studie- och yrkesvägledare på grundskolorna.

    Du skriver inte i vilken kommun IB-skola ligger... och du behöver inte uppge det heller, men eftersom vi inte vet var i landet din dotter vill studera, kan vi inte heller ge tips på passande skolor, som ligger i närheten. Andra IB-skolor kan finnas inom pendlingsavstånd. Det finns också på vissa skolor undervisning på Engelska, fast man läser "vanligt samhälls- eller naturprogrammet", svenska kurser, men på engelska - om det skuIIe vara av intresse för din dotter.

    AIIa gymnasieskoIor i Sverige och även svenska skolor utomlands går att se på www.gymnasieguiden.se

    Kanske vill din dotter läsa på en svensk skola utomlands? Här>> kan ni kika på de skolorna.

    Önskar att situationen med din dotters skolgång löser sig snabbt och smidigt. Vi håller tummarna!

    HäIsa din dotter från oss på Fråga SYV!

    Hör sen också gärna av dig och berätta hur det går!

    ANNA