emin

    Hej, jag ska precis börja gymnasiet men jag vet redan vad ja ska söka till och vad jag har för planer i framtiden. Det jag tänker på är företags ekonom, jag tror att jag kommer klara matte 1b och 2b eftersom jag har vänner som har visat mig hur uppgifterna kan se ut och dem ser inte så farliga ut. Ville bara veta om det exempelvis inte går bra med matte 3 kommer man ändå kunna söka till universitet för att sedan fortsätta en utbildning till företagsekonom. Har sätt att man kommer jobba med företagsekonomi 1-2 och det är väl mer inriktat till de jag vill bli.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Emin,

    utbildningar i "ekonomi" på högskolenivå brukar, som lägst, kräva godkänt betyg i matematik 3b eller 3c.
    Som obehörig kan man inte komma in på en högskoleutbildning i Sverige.
    Innehåll i kursen matematik 3 kan man bl.a se på matteboken.se/lektioner/matte-3

    Yrkeshögskola
    Förutom utbildningar på högskolenivå, finns även andra utbildningar, ex. inom yrkeshögskolan. Yrkeshögskoleutbildningar brukar inte kräva att man har godkänt betyg i högre matte än matematik 2. Ibland räcker det även med Matematik 1, beroende på exakt vilken yrkeshögskoleutbildning det handlar om.
    Kika gärna på några exemple på vilka yh inom område Ekonomi som kan finnas:
    Yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare
    Nbi-nordic-business-institute/inköp-supply-management-luleå
    Affarshogskolan/inköpare-upphandlare

    • : Har två frågor: Är det en stor skillnad mellan högskola och yrkeshögskola. Om jag kommer in i yrkeshögskola kommer ja ändå kunna utbilda mig till företagsekonom, är det samma möjligheter eller.
    • Anna :

      Högskola och yrkeshögskola är 2 olika skolformer. Yrkeshögskoleutbildningar är kortare och med praktiska + innehåller ofta mer praktik och många får jobb på sina praktikplatser. Man får oftast mycket snabbt jobb efter en yh-utbildning. "Företagsekonom" är inte en skyddad titel. Alla som vill, kan titulera sig som "företagsekonomer".
      Du kan läsa om vad yrkeshögskola är för något och varför den skolformen är på frammarch (växer snabbt) i Sverige idag - på www.yhguiden.se där det också finns alla pågående yrkeshögskoleutbildningar och yh med framtida starter "listade". Nya yh "släpps" och dyker upp på www.yhguiden.se i början av februari.

    • : Har man samma möjligheter i yrkeshögskola och vanlig högskoleutbildning.
    • Anna : Menar du möjlighet att komma in på utbildningen eller möjlighet att få jobb Efter utbildningen?
    • Anna : som reglerna är nu, går det bra att söka till högskoleutbildningar och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar (det är oberoende av varandra ansökningar och antagning). Det går att bli antagen till flera olika utbildningar samtidigt - inom yrkeshögskola och även till ett par högskoleutbildningar också; och i så fall kan man välja sen. Man behöver inte på förhand bestämma sig, utan kan söka många olika alternativ samtidigt, vilket vi också varmt rekommenderar till att göra.
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar. Var god läs det och förhoppningsvis blir det till hjälp!
    • : Ja jag menar asså har man samma möjligheter för jobb, vet du kanske om Jensen ekonomiprogrammet har yrkesförberedande efter gymnasiet. Om inte vil hur ska ja ta reda på vilka som har de.
    • Anna : Yrkeshögskoleutbildningar visas på www.yhguiden.se; utbildningar på högkolor/universitet - på www.studera.nu - det går att hitta utbildningar när Ansökningsperiod börjar (ibland även lite tidigare), men man vet inte på flera års "framförhållning" hur utbildningsutbud förändras i framtiden.
    • Anna :

      Om du är intresserad av just Jensen Yrkeshögskoleutbildningar - så finns det idag 2 st. som har framtida starter beviljade: Jensen-yrkeshogskola/digital-kommunikatör och JensenYh-Teknisk testare. Förhoppningsvis ännu fler utbildningar beviljas och blir då synliga på www.yhguiden.se mot mitten på februari (de stora Yrkeshögskoleutbildnings-utsläppen brukar ske i slutet av januari eller början på februari varje år).

    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Utbildningsutbud förändras.
    Vilka utbildningar kommer på eftergymnasial nivå finnas om några år, vet vi idag ännu inte. Till och med nya yrken tillkommer - som ex. VR-utvecklareKryptokonsult och Drönarpilot.

    Är man intresserad av Ekonomi är det bra att försöka på gymnasiet läsa så mycket samhällskunskap, matematik och företagsekonomi, som möjligt. Sedan, när man går åk3 på gymnasiet, kan man se vilka eftergymnasiala utbildningar som då finns att söka.

    • : Vet du vilka gymnasie som just nu har yrkesförberedande i ekonomi?
    • : Vet du kanske vad dem kräver för betyg i matte för att söka till universitet, då menar ja måste man klara matte 3 också.
    • Anna : Ekonomiprogrammet är ett Högskoleförberedande program inom den svenska gymnasieskolan. Om man vill läsa på ett Yrkesprogam men tänker på "ekonomi" så är det närmaste man kan komma är Handels- och admin.programmet. ... Särskild behörighet inom matten för att kunna bli behörig till högskoleutbildningar inom Ekonomi är, för närvarande, godkänt betyg i matematik 3.
    • : för universitet behöver man ha godkänt i matte 3
    • Anna : Ja, om man får godkänt i matematik 3b eller 3c på gymnasiet, blir man, vad gäller matematiken, behörig till ekonomiska utbildningar på högskolenivå (högskola-universitet i Sverige). Sedan krävs det ännu mycket mer för att bli Behörig. Och sedan deltar alla behöriga i konkurrensen. Bara för att man är behörig, betyder det inte att man får en studieplats. Det gäller också att ha tillräckligt höga betyg eller tillräckligt högt resultat på Högskoleprovet.
    Läs alla kommentarer