Martina
    Hej! Har väldigt svårt att bestämma mig för vilken inriktning jag ska ta. Väljer jag ekonomi kan jag inte få meritpoäng för mattekurserna eftersom att de redan ingår. Väljer jag juridik blir jag tvungen att lägga till matten som individuellt val, och därmed få meritpoäng. Jag vet inte om detta stämmer men det är vad jag hört på min skola i alla fall.
    Jag vet inte exakt vilka ämnen jag vill lägga till som individuellt val ännu men en sak är säker och det är att jag åtminstone ska läsa matte 3, fördjupning i moderna språk och engelska. Och det är för behörigheten och meritens skull.
    Nu till frågan..Vilket är smartast att välja? Ekonomi-ekonomi eller ekonomi-juridik? Om man kollar på att jag vill få så höga meritpoäng och större behörighet till fortsatta studier i framtiden.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alisha!
    Metitpoängen är ej beroende av PÅ VILKET SÄTT du läst kursen.
    Det blir samma beräkning av merit - oavsett om du läser Matte 3 som inriktningskurs, som kurs inom Programfördjupningen, inom Individuellt val eller om du gör prövning i den (dvs inte läser den utan skaffar dig kunskaper genom självstudier och gör test/prov - eller om du läser på Komvux efter gymnasiet). Det är ju samma kurs ju - oavsett var, när eller hur du får betyg i den.

    Jag föreslår att du kikar på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
    där du kan se vad är skillnad på de två inriktningar på Ekonomiprogrammet.
    Du ser också att det, teoretiskt sett, möjligt att läsa "båda inriktningar" på Ekonomiprogrammet - samtidigt. Detta om du väljer kurser som ingår i en av inriktningarna SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE. Det är fullt möjligt att göra - om du vill det och om schemat går ihop för dig.

    Om din skola erbjuder båda inriktningar, då kommer kurserna att finnas - som ingår i båda inriktningar. Däremot kan det bli svårt att delta i två lektioner som går samtidigt.

    När man väljer inriktning - bör man tänka på
    1. vad krävs för behörighet till den utbildningen som du vill söka efter gymnasiet?
    2. vilka kurser är jag intresserad av (tycker är roliga, t.ex.)?

    Om Matte 3 krävs för den utbildning som du vill söka efter gymnasiet, då finns det all anledning välja inriktning "ekonomi". Då får du garanterat läsa Matte 3b.

    Hör av dig när du har läst på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser och vi får se om jag kan förklara bättre och svara på alla dina återstående frågor.

    Hörs! :)
    ANNA