Joel
    Jag går i nian och funderar ganska mycket på gymnasieval. Jag har väldigt bra betyg och jag är intresserad av matematik, därför har jag alltid varit inställd på att plugga natur eftersom det är mycket matte osv. Jag har alltid varit ganska osäker på vad jag vill plugga vidare till, så det är också en anledning till varför natur är intressant eftersom det är en väldigt bred och högskoleförberedande kurs. Men nu på senaste tiden har jag insett mer och mer att jag brinner mer för samhällsorienterade ämnen än naturorienterade ämnen. Jag tycker ofta laboratorier och liknande saker är jobbiga i NO samtidigt som historia och samhällskunskap ofta är roligt. Dessutom har jag blivit mer och mer intresserad av att plugga till jurist vilket ekonomilinjen är bra. Detta tar mig till alternativ 2. Ekonomilinjen har jag alltid sett som lite sämre eftersom den inte har lika hög intagningsgräns och inte är lika högskoleförberedande som natur. Men jag tycker som sagt mycket mer om samhälle än natur och jurist är ett lovande yrke. Dessutom tycker jag ekonomiämnena verkar väldigt intressanta jämfört med naturämnena. Då kommer jag till frågan: vad borde jag välja? Borde jag gå natur eftersom jag har fler valmöjligheter senare och eftersom jag pluggar mycket vilket passar natur eller ska jag hå ekonomi vilket följer mitt hjärta mer? Jag är rädd för att om jag väljer ekonomi men sen ångrar mig kommer jag redan ha stängt dörrarna till flera yrken medan natur håller alla dörrar öppna. Skulle verkligen uppskatta ett svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joel,

    alla dina argument och sätt att resonera på låter som mycket vettiga och genomtänkta. Du argumenterar lika bra för båda de alternativen - för NA och för EK, inriktning Juridik. :)

    Som tur är, behöver du inte bestämma dig nästa vecka, utan det finns ännu mycket gott om tid. Du växer, mognar och utvecklas för varje dag. Du kan komma på vilket alternativ som lockar dig mer - inom någon månad.

    Mina råd är att du går på flera öppna hus, besöker gymnasiemässorna och gör några tester, t.ex test på GymnasieGuiden.se>> och test på Framtid.se>>

    Boka Provgå, prova-på dag ("skugga") på båda programmen och helst också på fler än en gymnasieskoIa. När du har testat vara "eIev för en dag" på båda programmen, kanske bIir det Iättare att fatta besIut om viIket program du i första hand viII söka tiII! :)

    Bästa häIsningar

    ANNA