Reda
    Hej!
    Har ungefär 320 meritpoäng och lätt för nästan alla ämnen i skolan. Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag planerar att utbilda mig till ingenjör inom industriell ekonomi i handelshögskolan i Stockholm men är inte säker på vilken gymnasielinje jag ska välja. Det låter som en dum fråga, industriell EKONOMI. Men jag är inte säker på om det skulle vara en himla bra idé att välja ekonomi i gymnasiet. Jag skulle vilja ha en examen med så många poäng och som är värd så mycket som möjligt vilket är därför jag lutar mot natur istället för ekonomi. Jag är helt säkert på att jag vill gå på handelshögskolan men är just nu splittrad mellan natur och ekonomi, vad ska jag välja? Jag skulle helst inte få svaret "välj det som är roligast" eller "följ ditt hjärta" utan jag söker helt enkelt utbildningen som tjänar mig mest pengar, visst låter jag själlös? Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Reda,

    om det är den här utbildningen på KTH>> du siktar på - då föreslår jag Teknikprogrammet, inriktning Teknikvetenskap>>, därför att det är en variant på utbildning till Civilingenjör>>>.

    Och på gymnasieguiden.se>> kan du se vilka gymnasieskoIor som från hösten 2017 planerar att starta TE, teknikvetenskap.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Jag kan i aIIa fall inte se att HHS erbjuder utbildning i Industriell Ekonomi och känner inte några planer att de skuIIe öppna en sådan utbildning inom snar framtid. Utbildning i Industriell ekonomi är Ingenjörsutbildning men "inslag av ekonomi". Är man intresserad av ingenjörsutbildningar, om man vill bli högskoIeingenjör>> eller civilingenjör>> eller gymnasieingenjör>> - då rekommenderas det i första hand Teknikprogrammet.

    Om du är däremot intresserad av yrket Ekonom>>, rekommenderar jag i första hand Ekonomiprogrammet. men Behörig till ekonomiutbildningar på högskolenivå kan man bIi även på andra program, bland annat på Naturvetenskapsprogrammet.

    Undrar om du kan hitta ett yrke eIIer en konkret utbildning, skicka i så fall snabblänk, till info där jag kan se vad du vill bli behörig till, då är det lättare att ge dig rätt svar. :)

    • : Hej Julia! Du kanske missförstod mig, jag vill gå på handelshögskolan i Stockholm, inte KTH. jag undrar då vilken gymnasielinje skulle vara mest lämplig för civilingenjör inom industriell ekonomi i just den skolan. Tack!
    • Julia : Du får hemskt gärna skicka snabbIänk tiII info om den utbildning som du vill söka tiII efter gymnasiet. Vad jag kan se så erbjuder inte HHS "Civilingenjör inom industriell ekonomi", utan HHS erbjuder utbildningar som man kan se här: https://www.hhs.se/sv/Utbildning/BSc/