William
    Hej!
    Jag är 15 år och ska snart välja gymnasium och jag är väldigt nervös över att det ska bli fel.
    Mitt val står mellan Natur och Ekonomi men jag har mycket svårt för att bestämma mig. Natur lockar bara för att det är en mycket bred utbildning och jag vet inte vad jag ska ha för yrke när jag blir äldre, jag gillar inte heller NO ämnen.
    Ekonomi tycker jag dock låter lite intressant och det är inte så mycket NO där men vad jag har hört så är inte ekonomi en speciellt bred linje.
    Min meritpoäng ligger på 287,5 så ibland kan det kännas som jag nästan borde gå natur på grund av detta.
    Hjälp! Vad ska jag välja??

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag tycker du bör boka prova- på på båda programmen och inte stressa för mycket utan vänta lite och se... Du har till sista dagen i Omvalsperioden på dig.;)

    • : Har du några tips om hur man ska tänka om man har hamnat i en sån här situation?
    • Mikael : Vi rekommenderar att du diskuterar detta under samtal med SYV på din skola. Skaffa dig så mycket info om programmen, vad som är lika och Olika på dem inför samtal med SYV så att ni inte ska spendera tid under samtalet på att hen ska bara ge dig info, utan ni kan just fördjupa er i vad som passar just dig bäst.
    • : Tack för svaret!