Beheshta
    Hej!
    Jag går i nian och har bott här i 2 år. Jag funderar på ekonomi och samhällskunskap men vet inte riktigt vilken ska jag välja.
    Jag gillar att bli en ekonom eller jobba på ett företag men jag är blyg och tyst. Jag väljer inte ekonomiprogramet för det har redovisningar och presentationer. Jag vet inte om jag kan klara de eller nej. Jag tänker också på samhälle och jag gillar det, men då får jag inte min drömjobb om jag väljer samhälle.
    Vad ska jag göra? Vilken ska jag välja?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Beheshta!
    Det är imponerande att du efter 2 år i Sverige skriver så bra på svenska!
    Jätteduktigt av dig!

    Angående bli Ekonom - så behöver man läsa Matematik 3, för att bli behörig.
    Läsa Matematik 3 kan man på de flesta gymnasieprogram, även om den kursen ej ingår som obligatorisk i de flesta programmen.
    Den ingår som obligatorisk i Teknik, Naturvetenskapsprogrammet och i inriktning "ekonomi" på Ekonomiprogrammet.
    På Samhällsvetenskapsprogrammet kan den läsas som Programfördjupande eller som en kurs inom Individuellt val. Det är därför fullt möjligt att bli behörig att söka utbildningar i Ekonomi på högskola efter SA, http://www.gymnasieguiden.se/program/SA

    För övrigt, om man på gymnasiet inte får med sig alla kurser som man behöver - kan man söka till Komvux = kommunal vuxenutbildning. Man läser då på Komvux i t.ex. en termin eller ett läsår och kan söka vidare sen.
    Det är alltså inte avgörande för din framtid: vilken utbildning på gymnasiet du läser.

    Det kan många gånger vara mycket smart att välja ett Yrkesprogram och lära sig ett yrke, så att man har en stabil grund att stå på. På alla yrkesprogram har du rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Läs om alla gymnasieprogram på http://www.gymnasieguiden.se/program
    Gör test på http://www.gymnasieguiden.se/testet
    Logga in på http://www.gymnasieguiden.se/min-gymnasieguide för att få mycket hjälp med ditt gymnasieval.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hör av dig igen om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare