Tania
    Hej!

    Jag ska välja gymnasium nästa år och jag vill gärna gå på ekonomi programmet med inriktningen juridik. Men jag vill även läsa kriminologi som ett extra ämne och jag har letat efter skolor men de flesta är Samhällskunskap med inriktningen beteendevetenskap. Tror ni att det finns gymnasium i stockholm som har EKJU med kriminologi?

    Tack för svaret

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tania!

    det finns inga gymnasiala kurser som heter "kriminologi", och de gymnasieskolor som skapar profil "kriminologi" - låter eleverna läsa kurser i psykologi, juridik och så får de välja tema för gymnasiearbete som har med Kriminologi att göra. Det kan du göra på olika program.

    Om du lser Ekonimi, inriktning Juridik, kommer du att läsa juridiska kurser. Välj då läsa extra i psykologi och välj tema för gymnasiearbete som har med "kriminologi" att göra - så skapar du din egen profil "kriminologi".

    Hälsningar

    Mikael SYV