Denise
    Nästa år ska jag välja gymnasium och jag vill jätte gärna gå ekonomi för jag tycker juridik är kul och sånt. Men kommer jag komma in på ekonomi linjen om jag har E i matte och inte alls är bra på de? Ekonomi och samhäll har väl båda matte B?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Denise,

    för behörighet till Ekonomiprogrammet>> (och för alla andra nationella gymnasieprogram i Sverige) krävs det inte högre betyg från vårterminen i åk9 än E.

    Sedan måste man också "vinna i konkurrensen"; och här kanske det blir så att E betyget i matten inte blir tillräckligt för att komma in på Ekonomiprogrammet. Det vet man inte på förhand.

    Sedan, om man kommer in, gäller det också att klara av sina studier på gymnasiet, inklusive studier i matematik. På Ekonomiprogrammet läser man medelsvårtmatte - b-spår. På inriktningen Juridik läser man matematik 1b och 2b som obligatoriska kursser. På inriktningen Ekonomi på EK läser man även matematik 3b som en obligatorisk kurs.

    Efter gymnasiet - är man intresserad av juridik, så kanske man vill komma in på en eftergymnasial utbildning som har med juridik att göra för att kunna bli Jurist>> eller Paralegal>>. Här gäller det att konkurrera om studieplats med sina gymnasiala betyg. Yrken inom juridik är mycket populära och många söker med rätt så höga betyg. I och för sig så kan man komma in på juristprogrammet på högskolenivå med endast E i mattekurser, om man har A-betyg i alla andra gymnasiala kurser, eller om man får högt resultat på högskoleprovet.

    Mycket svårt (ärligt talat - omöjigt) för oss här på Fråga SYV att säga om dina mattefärdigheter blir tillräckliga - för att få svar på den frågan råder jag dig att prata med din mattelärare och med SYV på din grundskola; du kan också kontakta SYV på den gymnasieskola som du i första hand är intresserad av.

    Kunskaperna kan man skaffa sig. För det måste man ha Goda Grunder i matematiken sedan lågstadiet och jobba med matten kontinuerligt och målmedvetet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    Daniel SYV

    Innehåll i mattekurser kan du se på www.matteboken.se

    Och vilka gymnasieskolor som erbjuder olika gymnasiala utbildningar, t.ex Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik - kan du se på www.gymnasieguiden.se/gymnasium?