Marina

    Hej jag är väldigt intresserad av att jobba på bank bla som privat rådgivare eller ekonomi assistent eller liknande.. redovisnings ekonom osv på yrkes och det verkade intressant. Men då undrar jag hur yrkesskolan egentligen är?! Är det värt, tar dom en person med universitets examen före en person med yrkes Examen? Kräver arbetsmarknaden, i detta fall (banken) en högre utbildad än än yrkes examen. Kan det bli svårt att få jobb på olika banker då utbildningen inte heller är så bred, men tänker så länge man söker till samma jobb titel!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marina!
    det finns många olika arbetsuppgifter på en bank: kika gärna på platsannonser om olika jobb på bankerna, t.ex på arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=bank där du i varje annons kan se vilka kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar - allt från gymnasiekompetens (helst med ekonomisk eller handel-/admin.inriktning) till civilekonomprogrammet. I vissa annonser står det t o m att det är OK om man har utbildning till fastighetsmäklare eller jobbat med försäljning eller uthyrning av bostäder.
    Du kan också med fördel kika på Olika Ekonomijobb - framtid.se/yrke/ekonomiyrken

    Om du inte kommer in på ekonomiprogrammet på högskolenivå, sök läsa ekonomi: någon kurs i ekonomi på högskolenivå och du kan samtidigt också söka många olika yrkeshögskoleutbildningar. Det är först om du blir antagen, som du har valmöjlighet att tacka Ja eller Nej till erbjuden utbildningsplats.

    Att få jobb just på en bank kan tyvärr inte garanteras, oavsett vilken utbildning du skaffar dig. Sedan beror det också på om du skulle "nöja" dig med att administrera bolåneansökningar som i princip enda arbetsuppgift, på heltid - eller om du vill bli privat ekonomisk rådgivare åt kunder.

    Vidare gäller också att det finns allt fler personer som både har en högskole- och en yrkeshögskoleutbildning (så, det behöver inte vara antingen Eller... utan kan vara båda - oftast en efter den andra, men ibland också samtidigt - t.ex om man läser en heltids yrkeshögskoleutbildning och vid sidan av kurser på högskolenivå på deltid).

    Inom yrkeshögskola vill jag råda dig titta på i första hand på följande:
    hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/b2b-saljare
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bank-och-forsakringsradgivare