Salina
    Hej, kan man bli något inom apoteksområdet även om man går ekonomiprogramet?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Salina!

    Det är absolut möjligt,däremot kan det vara så att du kan behöva komplettera (läsa upp en del betyg).
    Många yrken inom "Apotek" utgår från naturvetenskap. Så du kan behöva läsa upp biologi, fysik, kemi + matte.
    Om du vill göra det kan du kanske redan på gymnasiet välja några kurser inom individuellt val.
    I annat fall läsa upp det senare genom komvux.

    I annat fall är Naturvetenskapsprogrammet (alt teknikprogrammet) lämpligare.

    För att hitta flera utbildningar inom "apoteksområdet" så kan du besöka Framtid.se>

    Där hittar du yrken, t.ex. Farmaceut, eller receptarie.

    Beroende på vilken utbildning du vill söka varierar antagningskraven lite.
    T.ex. Receptarieprogrammet kräver: Grundläggande behörighet +  Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4.

    På antagning.se kan du söka på utbildningar och därefter läsa på "behörighet" för att se vilka kurser som du behöver läst/fått betyg i.
    Därefter kan du söka på gymnasieguiden.se och se "programplan" över olika program, i programplanerna hittar du information om vilka kurser som ingår.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare