Ellinor
    Hej.
    Jag är intresserad av att läsa ekonomiprogrammet.
    Då GU har höga antagningspoäng tänkte jag läsa på högskolan väst.
    GU erbjuder programmet antingen på 300 HP eller på 180 HP. Högskolan väst erbjuder bara på 180 HP.
    Som jag förstod de så är 180 HP en kandidat examen och 300 HP master. Men om man väljer utbildningen på 180 HP så kan man sedan EFTER välja att läsa upp till master, stämmer de? Och hur fungerar de i så fall?
    Och om det stämmer, kan jag läsa 180 HP på högskolan väst för att sedan efter läsa upp på GU till master?

    MVH/Ellinor

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinor,

    om man läser till kandidatexamen och får ut sin examen kan man sedan söka till magister /1 år/ eller master/2år/ program; det är konkurrens om platserna på masterprogrammet; man kan komma in eller inte komma in. Man har en chans att komma in. Man får titta på behörighetskraven. Det är Kandidatexamen som man ska ha men sedan - om det fler som söker, än antal platser då kommer några in och andra - inte.

    Det är alltså så att man ej kan på förhand garantera att alla som efter kandidatexamen vill söka vidare till master eller magister - kommer in. Man kan komma in eller inte.

    Vilka master eller magisterprogram som blir sökbara om några år - vet vi inte idag. Utbildningsutbud förändras. De magister- och/eller masterprogram som finns idag kanske inte finns om några år. Andra program kan finnas i stället. Några magister eller masterprogram borde finnas att söka men om just du kommer att komma in - kan inte vi här på FRÅGA SYV svara på.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp

    ANNA