Student

    Hej igen. I och med att yrket: (civil)ekonom inte är reglerat hur funkar det då? Jag vill liksom inte plugga i 3-4 år och sen vara fast vid en kassa på min lokala ICA, det är jag liksom rädd för. Visserligen kommer det förmodligen inte bli så men jag har ingen aning om hur sökandet för jobb inom den branschen fungerar. Behöver man ha kontakter för att ens ha en chans? Är det lätt att få jobb? Jag vet att framtid.se existerar men jag vet liksom inte hur det kommer att bli om 3-4 år. Jag är väldigt nojig över att yrket inte är reglerat. Vad gör det för skillnad ens?

    Vad är skillnaden mellan civilekonom och ekonom? Får man högre löner/jobb lättare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohamad,
    skillnad på reglerade och Icke-reglerade yrken är att för "reglerade yrken" finns det strikta regler på vilken utbildning man måste ha; exempelvis får inte arbetsgivare anställa sjuksköterskor som saknar sjuksköterskeexamen eller läkare som saknar läkarlegitimation.
    Med det sagt, betyder det inte att alla som har sjuksköterskeexamen får per automatik jobb. Det betyder bara att de som saknar sjuksköterskeexamen har ingen som helst chans att få anställning som sjuksköterska i Sverige och de som har den rätta utbildningen - har den chansen.

    Jämför:
    hen som inte har busskörkort får inte bli anställd som busschaufför, men alla som har busskörkort är ju inte garanterade anställning som busschaufförer /utan det betyder bara att i fall man vill få en chans att bli anställd som bussförare, så Måste man skaffa sig busskörkort/.

    Inom ekonomi finns inte sådana strikta regler - angående vilken utbildning som krävs. Diverse olika utbildningar kan ge jobb inom arbetsmarknadsområde ekonomi.

    Så länge det inte införs jobbgaranti, kan ingen säga att just du eller jag eller någon annan garanterat får jobb.
    Vad som händer på arbetsmarknaden i Sverige och i andra länder om 3-4 år är det ju inte heller någon som vet något säkert.
    Gillar man ekonomi och önskar jobba med det, och är beredd att ta risken - söker man till ekonomiutbildningar; i annat fall - gör man inte det.

    Angående kontakter vad gäller få jobb - så säger även Arbetsförmedlingen att majoritet av jobben tillsätts via kontakter. Men kontakter är ju inte ngt. som du har eller inte har; du kan skapa nya kontakter. Exempelvis kan du skapa kontakter inom rätt bransch genom din utbildning (exempelvis lärare kan rekommendera dig till arbetsgivare, om de anser dig vara duktig och vill ge dig sina rekommendationer).
    Ett annat sätt att skapa kontakter är genom sommarjobb och extrajobb. Även kassajobb kan leda till anställning som ekonomichef, exempelvis om du "sitter i kassan" som sommarjobb och butikschefen uppskattar hur duktig du är och lägger ett gott ord för dig hos ledningen för hela butiks-kedjan och om de är i behov av att anställa en ekonomichef, kan du få den chansen, när du blir klar med civilekonomprogrammet.

    Hoppas något i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA