Imnay
    Jag har sökt både till teknik och el energi linjen. Vad jag hade tänkt att bli var civilingenjör inom elektroteknik. Jag kom in på el och energi men jag var intresserad av hur det skulle vara det skulle se ut efter gymnasium. För att bli civilingenjör inom elektroteknik måste jag tillägga något ämne för att kunna gå vidare i KTH för att det står att jag måste vara behörighets krav på fysik2, kemi1 o matte 4. Går det lägga till det på el o energi programmet (?)

    1 Svar

    Hej!

    Det stämmer att du behöver läst kurserna för att vara behörig. Inom el och energiprogrammet får du inte automatiskt grundläggande behörighet och kan därför behöva lägga till även andra ämnen som svenska 2 och 3 och engelska 6.
    Inom el och energiprogrammet läser du 200p individuellt val och har där alltid möjlighet att lägga till ämnen för att få en grundläggande behörighet. Men det kan vara svårt att få full behörighet att läsa till civilingenjör. Därför är teknikprogrammet ett bättre alternativ om du vill få behörighet att söka till KTH.
    Ett annat alternativ är att du efter gymnasiet läser ett naturvetenskapligt basår och då läser in kurserna som du saknar.

    Läs mer om det här: https://www.kth.se/utbildning/teknisk-basutbildning/for-dig-som-saknar-ratt-behorighet-1.704

    Lycka till!

    Hälsningar
    Melina SYV