Philip
    Hej jag går nu 3an på El och Energiprogrammet, jag läser utökad högskola inkluderat ma 2. Jag har märkt att jag inte är så praktiskt lagd och vill nog därför röra mig åt ett annat håll, men jag har bitit ihop då det känns onödigt att hoppa av.
    Jag undrar om ja ska röra mig åt samhälls/ekonomi/juridik hållet. Hur lång tid tar det att Läsa in samhälle 1a2 historia 1a2 Ma 3 Eng 7 och Tyska? För tror det är allt ja behöver? Eller hade det lönat sig mer att hoppa av? Blir komvux liksom jobbigare? För jag är i en stressad period, va på SACO mässan och blev så inspirerad men ja, som sagt fattas en del kurser. Sen hur lång tid tar det att läsa alla dessa?

    Sen har vi snart praktik extremt länge som jag inte vill ha, måste man ha en viss antal veckor på el programmet, för att få gymnasieexamen? Eller det är bara för el certifikat?

    Har även kollat YH men blir ju som sagt mer praktiskt, vilket ja försöker undvika, men är rolig att meriten inte räcker till många linjer.

    HJÄLP! Många frågor ja vet haha

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Philip,

    ang. Praktik - på ett yrkesprogram är det minst 15 veckor praktik (sammanlagt på 3 år) som ingår; vissa skolor har fler veckor än 15. Är det på din skola fler veckor än 15, då är det inte så mycket att göra, utan du måste följa den planeringen som din skola har gjort.

    Att hoppa av i mitten av åk3 sparar inte dig någon tid, tvärtom; detta pga du inte kan hoppa in i ngt. högskoleförberedande program (i bästa fall in i åk1 och då "förlora 2 år").
    De kurser du nämner i din fråga kan man läsa på 1-2 terminer på komvux.

    Alla de kurserna som du nämner i din fråga borde finnas på komvux i din kommun och du kan göra studieplanering med syv på komvux och göra ansökan redan under vårterminen för att börja läsa kanske redan på en sommarkurs på komvux. Tyska - hur många kurser i tyska vill du läsa? Varje kurs är á 100 poäng som läses på heltid på fem veckor. Läser du en kurs i tyska, är det 5 veckor; läser du tre kurser - är det 15 v.
    De resterande kurser, förutom tyska, går på sammanlagt 400 poäng = heltidsstudier i 20 veckor.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Du nämner yrkeshögskola och du tror att det är mycket "praktiskt" inom yh - och det är både sant och icke-sant. :) Detta för att det finns så många Olika utbildningar - ex. kan man inom yh utbilda sig till
    Facility manager - se ex här>>
    Produktionsutvecklare - se ex här>>
    Paralegal - se ex här>>
    Integrationspedagog - se ex här>>
    Redovisningsekonom - se ex. här>>
    Trafiklärare (körkorts-lärare) - se ex. här>>>.

    • : Okej men samhälle och historia är väl 50p var? Men okej det låter ju bra, trodde dock inte det skulle va 5 månader, förstod det av andra att det gick rätt fort så skulle ta ungefär sommaren, sen kunde ja ansöka mot hösten till högskola.
    • : Yrkeshögskolan lät ju ändå lite intressant, men jag vet inte man kan inte bli nåt jätte högt och stort där bara assistent och grejer, sen det blir 35 V om ja ska läsa allt väldigt länge. Då kunde ja nästan hoppat på ett tekniskt basår istället, som garanterar en plats men jag vet inte längre. För vet inte om ja vill jobba som ingenjör. Känns som massa matte på allt och lite praktiskt med. Ja då har min skola mer praktiskt en andra.... för vi hade rätt länge i 2an och nu är det 14V, där finns inte chans att ja kan prata med läraren att bara ha 15 sen typ gå med annan klass och läsa in något?
    • Anna : Prata med läraren kan du alltid göra. för examensbevis från ett yrkesprogram är det 15 veckors praktik som är minimikravet. varför skolorna ibland sätter in mer praktik - för att de tror det ger bättre kunskaper och möjiigheter på arbetsmarknaden efter gymnasiet.