Louise
    Hej!

    Första året på gymnasiet studerade jag til elektriker. Detta var år 2005. Efter första året bytade jag linje till industriteknik/svetsare. Jag funderar nu på att ta upp studierna till att bli elektriker istället. Vilka utbildningsmöjligheter finns det för min som bor i Helsingborg? Har sett Lernia utbildningen på gymnasial nivå i Malmö, mem finns det något annat val?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,
    utbildning till Elektriker < ligger på gymnasial nivå och finns i första hand inom ungdomsgymnasiet. Är du över 20 år - hör du till vuxenutbildningen/komvux. Det är i den kommunen där du är folkbokförd som du söker till komvux. Komvux kan köpa utbildning - hos andra kommuner eller hos gymnasieskolorna, om de vill. Inom komvux måste man prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund". Om du redan har fullständig gymnasiekompetens, blir du rätt lågt prioriterad och riskerar att inte få komma in på utbildning till elektriker, men prata gärna med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    ***
    Ett annat alternativ - via Arbetsförmedlingen. Om du är inskriven på AF eller kan skriva in dig - kan AF svara om de kan/vill köpa utbildning för dig.

    Vänligen
    ANNA