Daniel

    Jag har tittat runt lite på universitetsutbildningar och undrar vilka som kan ge mig bäst förutsättningar. Bör vara värt att notera att jag inte endast vill ha jobb utav dessa utan vill främst ha praktisk kunskap. Helst ska universitetet även ha ett starkt rykte som gör det lättare att hitta arbete. Har hittat: http://www.lth.se/utbildning/elektroteknik/ http://www.lth.se/utbildning/datateknik300/ https://www.bth.se/utbildning/program/dvami20h/ Helst vill jag studera nära Helsingborg och dra ned på pendlingstider. Jag vill ha en stark matematisk grund i samband med programmering, maskininlärning samt en grundläggande elektroteknisk kunskap för att utveckla hårdvara. Ytterligare vill jag ha en fördjupad fysisk, bioteknisk och kemisk grund att stå på. Dessa kan man dock läsa vid sidan om med enstaka kurser. Tack så mycket på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel, du kan även kika på utbildningar på Lunds Universitet t.ex kanske lu.se/lubas/i-uoh-lu-TGELT kan vara intressant utbildning för dig.
    Om jag förstår dig rätt så är du i första hand intresserad av CIVILINGENJÖRS-utbildningar, alltså 5-åriga tekniska program. Om så är fallet - kika på listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=civilingejör -
    Fullständigt utbud av svenska högskole- och universitetsutbildningar med start höstterminen 2020 kommer att fastställas till 16 mars 2020 då det är den dagen som anmälningsperiod startar.
    Många utbildningar med planerad start HT20 kan man se redan nu, men inte 100%-alla.
    Tänk kanske även på att det finns distansutbildningar: distans Med och även distans Utan obligatoriska träffar. Om du hittar distansutbildning som du tycker om Utan obligatoriska träffar då spelar det ingen roll om den ges från ett lärosäte som ligger långt borta från där du bor.
    Distans med obligatoriska träffar... - då får man se hur många träffarna är och om du då kan ta dig till skolan för att delta i träffarna.
    ***
    Ang. innehåll i de enskilda högskole- eller Universitetsprogram (eller kurser) så är det bäst att läsa på utbildningens egen hemsida och vid frågor kontakta de som jobbar med just den utbildningen, t.ex studievägledare på den institutionen därifrån utbildning ges; ofta finns det kontaktuppgifter på utbildningarnas hemsidor - det kan även stå tel.nr och e-post till studierektorer och vissa lärare, alltså inte endast till studievägledarna.
    På de flesta lärosäten finns även Allmän- eller Centralvägledning: om du vänder dig till en sådan allmän/central vägledning på lärosätet, då borde de kunna hjälpa dig jämföra utbildningar på just det lärosäte med varandra.

    ***
    Du skriver om att du vill ha "praktisk kunskap" och i så fall kanske du vill titta även på yrkeshögskoleutbildningar - de är kortare och mer praktiska och ofta innehåller upp till en tredje del praktik. antagning till högskoleutb.och yrkeshögskoleutb. sker helt oberoende av varandra - på så sätt kan man bli antagen till högskola/universitet och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar; och i så fall välja sen vad för utb.man vill läsa.
    Några exempel på yh-utb:
    teknikhogskolan/elkraftsberedare-teknikhogskolan-lund
    Yhguiden.se/utbildning/nackademin/energiingenjor-nackademin-ronneby