SYV-besökare
    Hej,
    Elev med utländska betyg (flyttade till England i årskurs 7 och som nu återvänder till Sverige), kan hen söka till IB? Det står att betyg krävs i matte och engelska samt särskild behörighet beroende på program. Jag antar att det då är motsvarande betyg från i detta fall England. Dvs, inte grundskolebetyg i eng och ma mfl? Någon som kan bringa klarhet i detta för mig? Andra alternativ för ungdomar med utländska betyg? IM?
    Tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    IB-programmet >> är ett Internationellt gymnasieprogram som "lyder under" IB-organisationen. IB-skolorna kan därför i vissa fall själva bestämma vem de tar in; förbi gymnasieantagningen. De tar t.ex in diplomatbarn när Ambassader betalar för deras studieplatser.

    Men om eleven söker via gymnasieantagningen, då gäller följande behörighet till IB-programmet;

    Man är behörig till INTERNATIONAL BACCALAUREATE DIPLOMA (IB) om man har >>behörighet till NA (Naturvetenskapsprogrammet) eller SA (Samhällsvetenskapsprogrammet) och har tillräckliga kunskaper i engelska och tillräckliga kunskaper i övrigt för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. Saknar man tillräckliga kunskaper i svenska kan man ändå antas till IB-programmet om man i övrigt uppfyller kraven.
    Mer om behörighet till gymnasiets olika program finns info på www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet

    Eftersom undervisningsspråk på IB är Engelska kan man få dispens från kravet i svenska.

    Jag undrar om eleven har planer på att fortsätta bo i Sverige. I så fall skulle jag råda att satsa på svenska språket och försöka lära sig svenska så bra som möjligt och så snabbt som möjligt.

    För eleven finns det många olika alternativ:

    1. söka till åk9 nu till hösten och bli ett år "försenad". Fördelar: eleven ska ha möjlighet att lära sig svenska och uppnå behörighet till gymnasiets alla program och kommer att ha bättre kunskaper och större val inför gymnasiet; eleven blir också äldre och mognare när hen ska till hösten 2018 söka till gymnasiet - vilket många ggr är en Stor Fördel! :)

    2. söka till Preparand på IM >> - samma fördelar som vid alternativet ovan;

    3. om eleven har kunskaper i svenska motsvarande godkänt betyg på våren i åk9, kan hen försöka hinna göra Prövning och i fall hen får godkänt betyg, och ihop med elevens utländska betyg - kanske är hen behörig till samtliga nationella gymnasieprogram.

    4. ännu ett alternativ är att undersöka möjlighet för eleven att läsa en engelsk gymnasial utbildning på distans (om hen har rätt att läsa engelsk gymnasial utbildning och om den ges på distans) - då kan eleven bo i Sverige men läsa mot England på distans.

    5. och det går alltid att bedriva självstudier och göra prövningar sedan - för att få ihop till gymnasieexamen, på sikt.

    6. folkhögksolor erbjuder alla möjliga utbildningar; åldersgräns till de flesta är 18 år, men kommuner och andra "aktörer" kan köpa platser på folkhögskolorna även till yngre elever.

    7. Yrkesintro >> eller Språkintro >> inom IM?

    Jag skulle råda att presentera de olika alternativen och diskutera med eleven och föräldrarna vad familjen vill satsa på i första hand.

    Bästa hälsningar

    ANNA