Jack
    En elev som varit sjuk under vårterminen, går andra året på gymnasiet hos en friskola, eleven har ett antal läkarintyg som visar orsak till sjukfrånvaro.
    Jag undrar vilka regler som gäller kring prövningar på icke fullgjorda kurser/uppgifter, om eleven kan göra prövningar i starten på årskurs 3?

    vilka regler som gäller om eleven vill gå om år 2 på grund av elevens sjukfrånvaro?

    var hittar jag ovanstående i skollagen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jack!

    Det är väldigt tråkigt när en ungdom blir sjuk och förhindrad från att delta i undervisningen.

    Lösningar i ett sådant fall (vid sjukdom) är individuellt anpassade, eftersom det finns väldigt många olika "varianter" av den situationen - ibland kan eleven läsa ikapp på egen hand och skaffa betyg genom prövningar>>, men ibland är det omöjligt att på egen hand ta igen de "missade kunskaper", t.ex pga frånvarons omfattning och/eller sjukdomens art.

    Den viktiga frågan här är: vill eleven gå om åk2 på samma skola och program/inriktning? Om ja, vänder man sig till rektor på programmet, som kan fatta beslut om det.

    Om nej, är då nästa fråga: hur går eleven vidare? Att söka om ett ett nytt program kan vara en bra lösning (återigen beror det mycket på sjukdomens art, t.ex om sjukdomen gör att utbildning på det "gamla" programmet inte längre passar eleven).

    Det finns, som sagt, många olika lösningar och det viktigaste frågan att få svar på är - vad gagnar eleven mest? Jag råder att tillfråga den sjukskrivande läkaren, om vilken utbildning och i vilken omfattning som skulle passa eleven just nu och på sikt. Om läkaren tycker att bara deltid är möjlig (dvs att heltidsutbildning är för mycket för eleven just nu) - då kanske att byta till IM, Individuellt alternativ>> - är den bästa lösningen.

    Andra alternativ är:
    - att söka utbildning på en folkhögskola (som regel måste man fylla 18 år senast den dagen man påbörjar utbildning på en folkhögskola, men i vissa fall kan undantag göras och även yngre elever kan börja läsa på en folkhögskola);

    - att bedriva självstudier och göra prövningar (skaffa sig betyg den vägen, alltså);

    - att söka jobb eller praktik och återgå till studierna senare (t.ex på komvux, där man hör till från 1 juli det året man fyller 20 år).

    Allmänt gäller:
    eleven på gymnasieskolan har rätt att fullfölja den utbildning som eleven blev antagen till (vilket innebär att eleven får "hänga med" på den utbildningen som eleven är inskriven på, även om inga chanser finns att eleven kan uppnå kraven för gymnasieexamen);

    eleven har rätt att göra minst en prövning på sin gymnasieskola i alla de kurser som ingår i elevens studieplan men som hen var förhindrad från att läsa;

    tidpunkt för prövning är det skola (rektor) som bestämmer (eleven kan komma med önskemål om tidpunkt för prövning).

    ^^^^^^^^^^^^^^^

    Det bästa är att komma överens med skolan och det är rektor som är ytterst ansvarig och rektorns beslut gäller i alla de flesta fallen. Dock kan inte rektor skriva av en elev som hade giltig orsak till frånvaron utan att eleven och/eller föräldrarna är med på det.

    Som sagt, mycket beror på vad eleven själv vill och vad hälsan tillåter. Hälsan är det viktigaste och måste tas stor hänsyn till.

    Jag ska samråda med en sakkunnig på området och återkommer i fall hen kommer med ngt. nytt eller ngn rättelse ang. det som jag skriver här nu.

    Med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp

    ANNA

    Nu har jag pratat med en expert på just det aktuella området och fick följande svar: att i kapitel 9 Gymnasieförordningen står det att en elev har rätt att gå om en kurs, om hen inte hade möjlighet att delta i undervisningen i kursen, som ingår i elevens Studieplan. Inget specifikt är skrivet i Gymnasieförordningen om just "sjukskrivning" eller "på grund av sjukdom".

    För övrigt, så bekräftar den sakkunnige att info i mitt tidigare svar stämmer och lägger också till att tyvärr så står det inget skrivet om extrahjälp, stöd och handledning pga eleven missade undervisning pga sjukdom, dvs det är upp till skolan (och närmare bestämt upp till rektorn) att besluta vilkeh hjälp eleven skulle kunna få om hen vill försöka läsa ikapp. Det som är elevens rättighet är att fortsätta till nästa årskurs, trots att hen blev underkänd i flera kurser altenativt saknar betyg i flera kurser (eller i alla kurser, för den delen).

    Tilägg: det är ingen skillnad just vad det gäller din fråga i fall eleven läser på en friskola eller på en kommunal skola. Det är exakt samma rättigheter eleven har på de olika typer av gymnasieskolor.

    • : Finns det något specifikt skrivet om min fråga och dina svar i Skollagen?
    • Anna : Nej, det gör det inte. Experten hänvisar till att läsa i kapitel 9 Gymnasieförordningen, men säger att inget är skrivet om "sjukdom" eller "pga hälsoorsaker". Du får gärna uppge vad är det eleven/föräldrarna vill att skola ska göra för eleven och vi kan då undersöka om eleven har rätt till just det. För övrigt, så är det alltid bäst att försöka komma överens med skolan.
    • Anna : Den tolkningen som Skolverket gör är följande: eleven har rätt att gå om de kurser som hen inte hade möjlighet att delta i; eleven har rätt att fortsätta till nästa årskurs, trots avsaknad av godkända betyg.
    • : Jag är specialpedagog på ett gymnasium. Min chef säger att det är skolans skyldighet att lägga upp en plan för elev som behöver ta igen uppgifter/kurser. Det eleven som jag frågar för, som är min bonusdotter, behöver få veta för att kunna välja är: 1. är skolans skyldighet att göra upp en plan för framtida prövningar i uppgifter/kurser som eleven inte lyckats göra p.g.a. längre tids sjukfrånvaro (som sagt läkarintyg finns)? 2. Är det skolans skyldighet att se till att eleven får gå om åk 2 eftersom eleven missat uppgifter/kurser p.g.a. giltig sjukfrånvaro? Eleven vill inte byta skola eller program.
    • Milla : Så som vi fick det förklarat av en expert på Skolverket, så har eleven rätt att gå om åk2 och i fall eleven inte vill det, så får eleven göra prövningar i de kurser som eleven har missat men att det är självstudier inför prövningar som gäller, dvs skolan är ej skyldig erbjuda extra undervisning eller handledning individuellt.
    Läs alla kommentarer