Hej,

     Det är jättebra att eleven är duktig i matte!

    För att på grundskolan få betyg i en gymnasial kurs, ex. i Matte 1a, 1b eller 1c kan eleven göra en Prövning. Prövning kostar 500 kr och görs på gymnasieskolan eller på prövningsenheten.
    Men... Det finns ju i princip inga fördelar i att få gymnasiala betyg redan på gymnasiet /med undantag av att i fall eleven kan få Alla betyg i kurser som läses i åk1 på gymnasiet - på förhand, och i så fall ”hoppa in” i åk2 på gymnasiet direkt/.
    Varför skulle eleven vilja få betyg i Matte 1 redan på grundskolan? Vad ska man göra med det betyget sen, menar jag?... det är inte säkert gymnasieskola kan erbjuda undervisning i matte 2 när eleven läser åk1 på gymnasiet.
    Skolorna bör anpassa undervisning så att det passar även särbegåvade elever, men i praktiken beror mycket på den enskilde matte-läraren.
    Jättebra att ha bättre kunskaper i matte (och i andra ämnen också)... För dem som inte känner till www.matteboken.se och Mattecentrum som driver Räknestugorna - kan jag varmt rekommendera att kika på deras hemsidor.
    Har man bra Kunskaper i ett ämne, kan man få betyg genom prövning - nu eller senare... Jag menar just det "Varför ska man ha betyg i en gymnasial kurs redan på grundskolan"? - Exakt: Vad ska man göra med det betyget som man inte kan göra Utan det betyget?
    Jag skulle rekommendera följande:
    motivera eleven att satsa Även på andra ämnen/kurser, förutom matten - också, inte glömma dem, alltså.
    Prata med matteläraren om elevens matte-begåvningen och fundera på att kanske råda eleven söka till Spets-utbildningar i Matematik (som finns på några få gymnasieskolor):
    Matematikgymnasiet på Danderyds gymnasium >>;
    Naturvetenskapsprogrammet med matematikspets på Hvitfeldtska i Göteborg;
    Spetsutbildning i matematik – Leonardo på Ehrensvärdska i Karlskrona;
    Matematik – spets på Luleå gymnasieskola;
    Matematikprogrammet på Polhemsskolan i Lund;
    Life Science på Rudbecksgymnasiet i Örebro.

    Vänliga hälsningar
    ANNA