Linnea
    Hej!
    Jag har en fråga. Det är så att jag eventuellt ska söka till en skola i Norrköping och på skolans hemsida står det att de har riksintag (att de tar in elever från hela landet.) Men nör jag frågade om de har elevhem eller internat så sa de att man är tvungen att fixa boende på egen hand. Hur blr jag gå till väga för att kunna gå min utbildning. Jag kan ju inte bo på gatan och jag har ingen jag kan bo hos heller. Sedan har jag en till fråga. Om jag ska gå i borås så behöver jag ju boende där är det studentbostad jag bör gå efter nar jag söker bostad eller vad bör jag gå efter?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

     Hej Linnéa,

    de allra flesta elever som i Sverige läser på gymnasiet bor hemma hos sina vårdnadshavare, som oftast är föräldrar.
    Att man inte bor hemma hos föräldrarna när man går på gymnasiet hör till Undantagen. Några gymnasieskolor har Internat/eget elevboende men det är ju inte obegränsat antal platser och är tvungna prioritera på olika sätt; ofta får elitsport-elever och elever som kommer in på specialprogram med egna examensmål som t.ex dem som läser för att bli Flygtekniker eller kommer in på en spetsutbildning i matte/naturvetenskap (där det är hård konkurrens om platser) - prioritet nr. 1 /men det är kan inte garanteras att även alla de får boende ordnad på eller av skolan/.
    Det är svår bostadssituation så gott som i hela Sverige, tyvärr. :( Och kan man inte fixa annat boende, bor man där man kan bo, dvs där du bor idag... och du bor där tills du kan flytta, när du eller dina vårdnadshavare hittar möjlighet till annat boende.

    Att du på egen hand ska söka boende...? Tror tyvärr inte det kommer att ge resultat. Du är icke-myndig och får ej ta ansvar för hyreskontrakt. Det är dina vårdnadshavare som är ansvariga för dig fram tills du fyller 18 år. Om dina vårdnadshavare tycker det är OK att du ska flytta, får de hitta en boende möjlighet för dig och betala för din nya bostad. Inackorderingstillägget man kan få från sin kommun eller från CSN täcker inte alla kostnader. I genomsnitt betalar familjerna ur "egen ficka" 2-3 tusen varje månad, kanske mer, varje månad - när gymnasieelver bor på skolan eller på skolorten.

    Jag tror inte du kommer att fixa bostad på egen hand. Varför kan du inte bo hemma och gå på gymnasiet nära där du bor nu eller inom pendlingsavstånd?

    Kika också på distans-alternativet - Korrespondensgymnasiet >>.

    Bästa hälsningar

    ANNA