Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fredrik!

    "El-ingenjör" är inte en skyddad titel och man kan kalla sig El-ingenjör>>> efter att ha genomgått olika utbildningar, bl a utbildningar på yrkeshögskola och på "vanlig" högskola (eller på ett universitet).

    Det finns många utbildningar på högskola/universitet och på yrkeshögskola finns det idag tre sökbara utbildningar, som du kan se här>>>

    Exakt vilka behörighetskrav kommer att ställas när det blir dags för dig att söka - är det idag omöjligt att svara på, det är lite för tidigt, men det är bra om du kan läsa kurser för Grundläggande behörighet (dvs svenska 2, 3 och engelska 6 samt matematik 2 och helst även matematik 3 och så många olika kurser inom El-kunskap som du kan).

    I fall du inte får med dig alla kurser på El-och energiprogrammet på gymnasiet, finns det möjlighet att söka till komvux och komplettera där - innan du söker vidare till högskola eller till yrkeshögskola.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte