Hej Ulla,

    De flesta eventutbildningarna, som vi vet leder till jobb (där goda chanser finns att senare få jobb) finns inom YH-formen och de kräver att man först skaffar sig Gymnasiekompetens + helst även viss arbetslivserfarenhet på området, dvs har jobbat (i alla fall "något") inom event förut.

    Ang. egenskaper
    För att arbeta med evenemang behöver man vara resultatinriktad, lösningsfokuserad, en god ledare, team-player, kreativ, kommunikatör och tåla stress.

    Men om event-yrken och specifikt om Eventarrangör kan man läsa på - framtid.se/yrke/eventarrangör.

    SYV-besökare SYV

    Hejsan, jag vill tipsa om yrkeshögskoleutbildningar till Konceptutvecklare, ex. Konceptutv.inom Event- & Besöksnäring. Utbildningen ger kompetens att ta ett affärsmässigt helhetsansvar för utveckling, försäljning och marknadsarbete i branschen. Detta ger möjligheten att jobba med eventproduktion, koncept och produkter för turism. Hen som jobbar med eventplanering kan exempelvis även organisera en lansering av en produkt som ett företag vill promota, ex. böcker (Book-release) eller kund-evenemang (ex. Shopping-frukost med rabatt...).