Jelena
    Hej, Jag undrar följande - om en elev vill läsa gymnasiet på distans; hen vill läsa BF, barn och fritidsprogrammet, inriktning Soc.arbete, profil Väktare - finns det en sådan möjlighet? hur, när och var söker man?
    mvh
    J.

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Jelena,

    distansstudier på gymnasiet finns på Korrespondensgymnasiet, som erbjuder Några få Högskoleförberedande utbildningar /tyvärr inga yrkesprogram, dvs Barn- och fritidsprogrammet finns inte i utbudet på Korr/ - och det är stor konkurrens om platser på Korr.

    Se gärna skolans presentation på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet
    Alla elever får söka till Korr (skolan har Riksrekrytering och alla sökande från alla kommuner tas emot i första hand), men BF, Barn- och fritidsprogrammet finns inte i utbudet.

    För övrigt så finns det i princip inte någon distans-lösning för ”vanliga elever” som vill läsa på gymnasiet.
    Med ”vanlig elev” menar jag en elev som ej bor utomlands pga föräldrarna jobbar utomlands; eller om man har Intyg på diagnoser som gör det omöjligt för eleven att gå i skolan och då bestämmer elevens kommun att köpa distansundervisning för eleven.

    Förklaring till varför yrkesprogram ej finns på distans är bl a den att det ingår minst 15 veckors Obligatorisk praktik - och hur ska man göra praktik på distans?
    Oavsett varför yrkesprogram ej finns att söka på distans, så är faktum att så är fallet; det alternativet finns tyvärr inte.
    Info om yrket Väktare - var god se https://www.framtid.se/yrke/vaktare

    Hoppas mitt svar förklarar en del och blir på ngt sätt till hjälp!

    S. :)