Vägledare

    Hej jag har en grundskoleelev som vill läsa på gymnasiet utomlands, så vi tittar på de olika alternativen. Som det ser ut så finns det några svenska skolor utomlands och så finns det "svenska sektioner" på utländska skolor, men jag blev inte riktigt klok på just den delen med "sektionerna"; snällt om ni kan förklara närmare kring det. Tack! SYV på grundskolan

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej

    Ingen av sektionsskolorna erbjuder svensk gymnasieutbildning. Eleverna vid svenska sektioner följer ett annat curriculum (studieplan) än det svenska (med undantaget av att de har svenska som ett tillvalsämne). På eller vid några av sektionsskolorna kan eleverna läsa IB-diploma programmet (det internationella programmet), t.ex på den svenska skolan i Polen.

    Karaktären på studierna varierar mellan olika "sektionsskolorna", t.ex mellan FN School i Hanoi, American School of Warszaw, Lycee International i Paris, International Academie i Dubai och International School of Papa.

    Länktips:
    Svenska skolan i Polen
    info om "svenska-sektionsskolorna" på skolverket.se
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB

    Om du har fler frågor om de "sektionsskolorna", är det bra att kontakta Skolverkets upplysningstjänst på 08-527 332 00.

    Med vänlig hälsning
    D: