Hampus
    Hej! Tänkte fråga hur det står till, om jag går en högskola och sedan när den är avklarad kan gå ännu en annan högskola eller kan man bara söka max en högskola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hampus,
    I Sverige får man söka till hur många olika högskolor och universitet som man vill och man kan både läsa på flera olika högskolor samtidigt eller en utbildning efter den andra, om man kommer in på sökta utbildningen.
    Varför det är ovanligt att man går flera olika högskoleutbildningar - en efter varandra är ofta pga Studiemedel kan man i Sverige få /för eftergymnasiala studier/ i max 6 år. Men på den tiden hinner man få ut 2 helt olika kandidatexamen /om man så önskar - 3 år per kandidatprogram; 2 st. sådana program hinner man med/, men om man går ex. läkarutbildning som är på 5,5 år, har man sedan endast en termin som man kan studera med Studiemedel. Utan studiemedel är det svårt att klara sig ekonomiskt, då man måste ju äta, bo någonstans, köpa böcker mm.
    Vänligen
    ANNA