SYV-besökare
    Hej! Jag har en följdfråga till den här frågan som har ställt och besvarats tidigare https://www.fragasyv.se/fragor/baettre-pa-sina-grundskolebetyg
    Såhär 1,5 år senare vill jag ställa en följdfråga till ovanstående fråga om "smygvägen". Menar du att smygvägen skulle vara genom att man får en garanterad plats i åk 1 året därpå? Det köper jag för det är ju orättvist mot de elever som söker in. MEN jag har en annan fråga kring detta: OM eleven endast saknar ett-två betyg (säg svenska och historia) och vill in på SA och därmed hamnar på preparand. Är det då tillåtet att låta denne elev läsa i princip allt som SA gör och samtidigt sina grundskoleämnen och sedan - givetvis i mån av plats - låta denne elev påbörja åk 2 på SA OM hen då fått med sig allt av vikt. I detta exempel måste det såklart gälla en elev som bedöms klara av detta och som har väldigt lite kvar i sina grundskoleämnen....
    • Emma : Tillägg: På preparand får man ju även läsa gymnasiekurser. Detta kommer från Skolverkets "plan för utbildningar på introduktionsprogrammen": "Preparandutbildningen ska innehålla de grundskoleämnen som eleven inte har godkända betyg i och som eleven behöver för att bli behörig till ett visst nationellt program. Utbildningen får även innehålla ytterligare grundskoleämnen, dock inte sådana ämnen som eleven har godkända betyg i. Dessutom får utbildningen innehålla kurser från nationella program"
    • Emma : Dessutom har de som ett altivernativ till utformandet av preparand följande: "Elever som går på programmet läser integrerat med elever som går ett nationellt program. Eleverna läser alla gymnasiekurserna tillsammansmed dessa elever och läser grundskoleämnen i egen grupp."
    • Julia : Det senare kommentar/citat måste vara från PRO, programinriktat individ.val - där läser eleverna på ett YRKESPROGRAM i en vanlig klass och går iväg till en liten grupp för att läsa sina grundskoleämnen separat.
    • Emma : Nej. Var vänlig läs: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3815.pdf%3Fk%3D3815
    • Emma : Jag var på utbildning om IM med Skolverket förra veckan och fick då detta förklarat. Därför undrar jag bara om de i praktiken kan börja åk 2.
    • Julia : Saken är den att reglerna behöver TOLKAS och tillämpas. Det är rektors tolkning som gäller. vi kan ge vår tolkning, men det är rektor som är ytterst ansvarig.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ang. IM, introduktionsprogrammen så finns det REGLERNA men ibland förekommer det några Undantag - speciallösningar i special-fall.
    Alla de Speciallösningar och "avvikande utbildningar" som ibland inte /enligt reglerna/ får finnas - som t.ex när eleverna tas in på ett högskoleförberedande program på "PRO" - det är inte någon utbildning som finns enligt Skolverket;

    PRO får bara finnas på YRKESPROGRAM. Vi har sett att eleverna "tagits på PRO på högskoleförberedande program". Det går emot reglerna.

    Preparand är en utbildning; PRO - en annan och ett högskoleförberedande program - är ännu en annan utbildning, till vilken man måste vara behörig; och man kan inte som obehörig tas in på ett högskoleförberedande program, men då vet vi att det förut förekom när elevena skrevs in på "preparand" eller på PRO för att de var obehöriga till "sitt program" men i praktiken gick ett högskoleförberedande program samtidigt som de läste upp grundskoleämnena för att bli behöriga till programmet och att de sedan inte behövde konkurrera till programmet utan var redan inne.

    Det kan man jämföra med att man saknar körkort då man inte klarade teoriprovet, men får köra bil ensam /som om man hade körkot/ i alla fall - för vi gör ett "undantag"... ! :) så får man egentligen inte göra men vi vet att det på sina håll förekom sådana "lokala lösningar". Det kan hända att det gagnar eleverna, men det går emot reglerna.

    • Emma : Då undrar jag var dessa regler står? För se ovan min kommentar om Skolverkets alternativ till utförande av preparand vilket tydligt klargör att eleven kan läsa med ett nationellt program och samtidigt läsa upp grundskoleämnen.
    • Emma : Så att det är tillåtet bör ju vara klart. Däremot undrar jag om man i praktiken då kan (i mån av plats) påbörja åk 2 eftersom man kanske har med sig allt från gymnasiet. Har man inte det är det givetvis en ansökan till åk 1 som gäller,,,,
    • Julia : Det kanske är en mer Hypotetisk fråga du ställer. Om eleven inte lyckades med grundskoleämnena i åk9, hur ska eleven då lyckas med både "rester från grundskola" OCH med ALLA kurser i åk1? Finns det exempel på att eleverna har gjort det? Känner inte några sådana exempel... Om någon elev skulle lyckas med att både bli formellt behörig till högskoleföreredande program samt klara av alla kurser i åk1 - är det ett undantag och i så fall så ser inte jag några hinder varför eleven inte skulle kunna tas in i åk2 på ett nationellt program. Här kan det dock uppstå "juridiska problem" - t.ex om det blir ont om platser... ex. om en annan elev flyttar från en annan stad med familjer pga föräldrarnas jobb och den eleven var fullt behörig "hela vägen" samt har A-betyg i alla kurser fån åk1 och aspirerar på samma plats som den eleven som kommer "smygvägen in"... - och de två konkurrerar om samma plats? Det är alla hypotetiska frågor... i praktiken uppstår det sällan sådana situationer. När de uppstår är det Rektor som har tolkningsföreträde. Som SYV kan man föreslå en lösning till rektor. Det är rektor som fattar beslut. I svåra fall kanske man får konsultera med en jurist. Antagningskanslierna har också ibland en hel del att säga. På vissa orter går antagning till åk2 och 3 via gymnasieantagningskanslierna, inte till skolorna direkt. Så har de bestämt lokalt att de vill göra. Frågar man Skolverket, säger Skolverket - läsa "paragraferna", tolka dem och tillämpa såsom du tycker blir bra och så är det Rektor som är ytterst ansvarig.
    • Emma : Tack för svar! Jag skrev ju från början att detta skulle gälla elever som endast har väldigt lite kvar i någon enstaka kurs från grundskolan där det kan anses möjligt att läsa så. Att Skolverket dessutom skriver tydligt att det är ett alternativ gör ju att man än mer tänker att det bör gå. Jag tvivlar egentligen inte på det, utan bara på frågan ang. åk2. Har sett att många skolor (enl deras hemsidor) lägger upp det så nämligen så ville bara se vad ni hade att säga. Såklart lite svårt när ni säger lite annat än Skolverket men jag får konferera vidare med dem helt enkelt :) ha en bra fredag och en trevlig helg!
    • Julia : Frågar man SYV-ar så får man många olika svar på samma fråga... "Hos oss gör vi sä här..." men "Där gör de tvärtom"... - och så länge ingen klagar eller anmäler till skolinspektionen så går det an, diverse olika lösningar. Skolpersonal vill så klart elevernas bästa. Allt görs ju för att hjälpa eleverna på bästa sätt man kan. Jag tror det uppskattas av eleverna och föräldrarna att man "tänjer på relgerna en smula" för att fixa det så att eleven har de bästa förutsättningar. Det går många ggr inte på förhand förutse alla de olika möjliga special-fall som kan uppså. Man får "lösa på plats", när situationen uppstår, försöker man tolka reglerna och hjälpa eleven så mycket man kan. Reglerna förändras också. Det som gäller idag, gäller kanske inte om 3 månader. Svar på frågan som gavs för 1,5 år sedan kanske inte är helt rätt idag, med de förändringar som har skett.
    • Julia : Varken sig vi eller Skolverket fattar beslut om enskilda elever. Det är REKTOR på skolan som fattar beslut. Vi tolkar reglerna så som vi tycker de bör tolkas. Vi har inte beslutande rätt, utan "konsultativ" röst. Skolverket vägrar tolka åt skolorna; de säger att "läs det som vi har skrivit i rekommendationerna" och tolka ska man själv göra. I rekommendationerna finns det inte alla möjliga varianter. Du kan alltid SAMRÅDA med oss, men vi bestämmer ju inte vilket beslut som fattas på skolorna. Trevlig helg! :)
    • Emma : Hej igen!
    • Emma : Jag ställde du samma fråga till Skolverket och fick följande svar:
    • Emma : "Svar JA. Det är absolut möjligt för er att ha det upplägget."
    • Emma : Skriver det mest för att bekräfta det ni tidigare skrev om att man kan tolka och lägga upp det väldigt olika. Så är det ju verkligen!
    • Julia : Ja, Emma, olika gymnasieskolor & utbildningsförvaltningar i olika kommuner tolkar reglerna kring IM, introduktionsprogrammen olika. Och så finns det vissa "vita fläckar" där inga bestämmelser finns... ex. Hur länge får man vara inskriven på Språkintro? Svar: oklart. Skolverket svarade att det ej finns något "skrivet om det".
    • Emma : Aa, precis, så det är inte alltid lätt när saker och ting kan tolkas olika. Nu svarade ni i och för sig "nej, på Preparand läser man GRUNDSKOLEKURSER" på min fråga medan Skolverket svarade "Svar JA. Det är absolut möjligt för er att ha det upplägget", och det står ju i gymnasieförordningen att preparand får innehålla gymnasiekurser så det bör ju inte vara tolkningsbart, däremot är det ju väldigt tolkningsbart hur man väljer att praktiskt utforma utbildningen, så där håller jag helt med dig.
    • Julia : Vi "tog fasta" på det där att eleven bör ha "förutsättningar att med godkänt resultat klara den utbildning till vilken eleven antas" och det har man inte att klara gymnasieutbildning som är på högre nivå än grundskola, om man ej har grundskolekompetens; och det har man ju inte om man ej blev behörig till "sitt gymnasieprogram", då saknar man förutsättningar att med godkänt resultat klara av... :) så tänker vi. Att "gymnasiala kurser" kan ingå kan man tolka som att man får erbjuda läsa Modersmål 1 eller en danskurs eller musikkurs på gymnasienivå - det är inte förbjudet ihop med preparand, och det är ju bra att man kan det, om skola kan erbjuda de kurser och eleven är intresserad. Men svenska, eng, matte och övriga "kärnämnen" och obligatoriska kurser har eleven ju egentligen inte "förutsättningar att klara med godkänt resultat" för att i annat fall skulle hen hade fått godkänt betyg på grundskolan. Så tolkar vi reglerna. Men man kan tydligen tolka olika. :)
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret