Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det finns för lite information i din fråga... Om du söker utbildning till språklärare (vill bli behörig att undervisa i tyska) då krävs tyska 3-kursen för särskild behörighet och ger därför inte meritpoäng.
    Om du söker utbildning som för särskild behörighet kräver matematik4, då är du utan godkänt betyg i den kursen obehörig. Och obehöriga kan ej antas till svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Vänligen uppge vilken eller vilka utbildningar du söker till, då kan jag få fram vilken särskild behörighet som krävs. Men annars, om varken sig tyska 3 eller matte 4 krävs till de utbildningar som du vill komma in på, då stämmer det att moderna språk 3 ger dig + 0.5 meritpoäng; moderna språk 4 ger dig + 1.0 meritpoäng och engelska 7 ger också + 1.0 så sammanlagt blir det 2.5 meritpoäng som är max antal meritpoäng man kan få.

    Studie- och yrkesvägledare