Gäst
    Hejsan, jag har en klurig fråga om en elev som har i tre år läst på IM; individuellt alternativ och nu är "nästan behörig" (kommer att sakna betyg i två ämnen) - till ett nationellt program. Om hen blir antagen till IM; yrkesintrodution hinner hen bli 20 år inom ett år - och kan då inte fortsätta på ett Introduktionsprogram, eller hur är det med den saken? På ett år hinner inte eleven skaffa sig så pass mycket yrkeskunskap så att hen blir anställningsbar. Hur bör man agera i en sådan situation?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    IMYRK>> behöver eleven inte läsa svenska, eng, matte utan kan ägna sig uteslutande åt att koncentrerat läsa yrkeskurserna, och då kan hen hinna bli anställningsbar (förhoppningsvis) på ett år. Det är mitt förslag nr.ett, men jag har också förslag nr.två:  om eleven blir nu - till slutet av detta läsåret - så pass behörig så att hen ska kunna antas till PRO, Programinriktat individuellt val>> - då kan hen senare smidigt "övergå" till ett nationellt yrkesprogram. Rektor kan ansöka om "förlängd studiegång" och då kan eleven läsa sina tre år på ett yrkesprogram.

    "Krokset" här är att veta exakt vilka ämnen eleven inte blir behörig i, dvs om hen kan antas till PRO?

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Hör gärna av dig om du har andra funderingar eller om nya frågor dyker upp!

    Hoppas det löser sig på ett bra sätt för den aktuella eleven!

    ANNA