Leif
    Hej, jag har en fråga angående antagningen till högskola. Om man har fått reservplats på både sitt 1:a val och sitt 3:e val. Men har önskan att komma in på det 1:a men uppropet till det första är 1 dag efter det 3:e, det jag undrar är om man får plats och tackar ja till det 3:e har jag ändå möjligheten att stå kvar som reserv på det 1:a valet och komma in där eller tas den chansen bort om man tackar ja till det 3:e valet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leif,
    om man tänker logiskt, så borde det vara som du beskriver i din fråga - att man borde tacka ja och påbörja utbildning på alternativet nr.3 men ändå stå kvar som reserv till alternativet nr.1 och i fall man kommer in på sitt första alternativ på en högskoleutbildning, att man då byter - hoppar av från utbildning nr.3 och börjar på utbildningen nr.1.
    Men det är Antagning.se som administrerar antagning till högskoleutbildningar i Sverige och, oavsett vad någon annan säger, blir det som Antagning.se bestämmer. Därför är det bästa att läsa noga på deras hemsida - www.antagning.se och i fall info saknas eller är svårt att förstå och tolka - att vända sig till personal på Antagning.se.

    Vänligen och lycka till med din utbildning!
    ANNA