Julia SYV på FrågaSYV

    Hej AIi!

    jag ser att du är 19 år men jag vet inte om du går på gymnasiet eIIer studerar på komvux. På komvux brukar man inte ge plats på en kurs i fall den sökande inte har godkänt betyg i en "underliggande" kurs, för att man anser att chansen är liten att man kan uppnå ett godkänt betyg, och vill inte slösa bort en studieplats ...

    på gymnasiet brukar man få läsa vidare i ett ämne, även om man får F i en underliggande kurs, t.ex att man kan få läsa tyska 4 om man har F i tyska 3, men i ditt fall så har du, om jag förstår dig rätt, inte läst tyska 3.

    Anser du att du har så bra kunskaper i det språket att du kan klara godkänt  betyg i tyska 4? även om du inte läser tyska 3?

    Kurser Moderna språk 3 och 4 kan ge meritpoäng. Och om det kan du läsa på GymnasieGuiden, direktIänk är här>>>

    Jag vet inte varför du vill hoppa över tyska 3 och jag kan inte heller lova dig att du får läsa tyska 4, utan att ha läst tyska 3. Kurser i språk bygger på varandra och man brukar läsa dem i följd, först moderna språk 1, sedan2, sedan3 och efter det - 4. Men ibland när eleven är extremt språkbegåvad eller om hen har väldigt bra förkunskaper, t.ex får väldigt lätt A-betyg i Moderna språk2, då kan man ge möjlighet att hoppa över nivå3 och in på nivå4. Det kan också bero på varför du inte vill eller inte kan läsa tyska 3....

    Vet inte om mitt svar blir till hjälp för dig, men hoppas det! :)

    Vänligen

    JuIia SYV

    • : Detta år mitt sista i gymnasiet och jag vill helst läsa 3 samt 4, om inte detta går då vill jag läsa steg 4. Vilket är det bästa alternativet?
    • Liselotte : Steg 4 i moderna språk är svårare, och bygger direkt på de kunskaper man får i steg 3. Det är svårt att kunna uppnå godkänt betyg i steg 4, om man inte läser steg 3. Vad säger din gymnasieskola? fick du själv välja om du vill hoppa över steg 3? I så fall är det ovanligt. Ofta brukar man gå steg-för-steg och först läsa 3, sedan 4.