Ola
    Hej
    Jag har 2 tyska kurser som är utökade. Jag undrar om det går att byta så att engelska 5 och idrott och hälsa 1 bli utökade istället, och att tyska kurserna räknas med när jag räknar jämförelse talet? Är det möjligt? eller måste engelska 5 och idrott och hälsa räknas med jämförelse talet för att man ska få söka universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ola,
    eftersom Engelska 5 och idrott och hälsa 1 är obligatoriska kurser och måste ingå som "vanliga kurser" i Examensbeviset och dessutom måste Eng 5 vara GODKÄNT betyg i men ej Idrott; i idrott kan man ha F betyg, men betyget kommer då ändå räknas in i jämförelsetal.
    Har du redan fått ut ditt examensbevis?
    Vilka kurser - tyska 1 och 2 eller tyska 3 och 4 - är markerade med "U" i ditt examensbevis?
    Om det är tyska 3 och 4 - då räknas betygen in i alla fall även om det är U-kurser /eftersom de kurser ger meritpoäng/ men om det är tyska 1 och 2 som är U-kurser, då räknas inte betygen in i ditt jämförelsetal.

    Du behöver inte själv räkna ut ditt meritvärde. du får svar från Antagning.se ang. vilket meritvärde du har, när du söker till högskoleutb. i Sverige.
    Du kan inte själv bestämma vilka kurser som ska räknas in eller inte.
    Antagning.se räknar in alla de kurser som Måste räknas in + av de som ej måste räknas in men ev får räknas in - endast de som skulle höja ditt meritvärde; därför rekommenderar vi att alltid se till att Antagning.se har tillgång till alla dina betyg.

    Hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret. Jag har inte fått mitt examensbevis än. Men i studieplan är det tyska 1 och 2 som är markerade med U. Hur kan man se sitt meritvärde på antagning.se?
    • Julia : Du kan prata med syv på din skola - om du kan ändra i din studieplan och få andra kurser bli U-kurser i stället för tyska 1 och 2 om du vill att betyg i tyska 1 och 2 ska räknas in i ditt jämförelsetal. Meritvärde räknas ut på EXAMENSBEVISET. Innan du får ut ditt examensbevis kan ingen säga vilket meritvärde du kommer att få. :)