Martin
    Hej, nu är det så att jag vill studera vidare på Komvux för att skaffa betygen jag behöver för att få behörighet till högskola. Jag gick ut gymnasiet med klart godkänt i alla ämnen och har en rad frågor som jag verkligen skulle behöva hjälp med. Jag har delat in i 3 olika kategorier för att underlätta då detta är en lång text med många frågor, om jag är otydligt så får ni gärna säga till.

    ----

    Betygssystem.

    : Nu är det så att jag har det äldre betygssystemet, dvs G, VG, MVG, IG. Hur påverkar detta nya system mig? Jag menar, kommer jag fortsätta på det äldre betygssystemet eller tar det nya betygssystemet över det gamla helt och hållet?

    : Hur kommer detta påverka mig allmänt och när jag söker vidare till högskola, kommer det påverka mig? (Beroende på svaret ni ger på frågan över.)

    -------

    Matte. (Jag vet att jag skrivit kurserna tvärtom, det ska vara 1a, inte a2, men hoppas ni förstår vad jag menar.)

    : Jag vill plugga vidare inom IT så det jag måste läsa upp är framförallt matte, men nu heter ju matte inte A, B, C längre utan a1,a2,a3,b1,b2,b3, osv, osv. Och som jag har förstått det är det ungefär samma ”uppgifter” i det nya mattesystemet som det var i det äldre, bara att de är indelade i kategorier nu istället, typ fokus på ett moment i matte a1 och ett annat moment i a2. Har jag förstått detta rätt?
    Om jag är på rätt spår så kommer ett par följdfrågor.

    : Måste jag läsa upp mig från nivå till nivå? Typ börja med B1 och sedan arbeta mig upp till B2 eller kan jag bara börja med att läsa B2?

    :Måste jag ha fått godkänt i någon av delarna av matte B1-3 för att få börja läsa matte C1-3, Eller kan jag bestämma vilken jag börjar med? Om så, Måste jag också ha Matte B2 för att börja med C2 eller räcker det att jag har typ B1 för att börja med C2?

    : Kan jag läsa alla A delar samtidigt eller måste jag ta dem en för sig?

    : Har varje del ett eget nationellt prov? Vilket betyder att om jag vill läsa b1 till c3 så kommer jag få 6 nationella prov?... (Mamma mia, hoppas det inte är så…)

    ------

    Övrigt.

    : Kommer det skilja sig mycket från att läsa Matta B1-3 på Komvux jämfört med gymnasiet? (Om man ignorerar valen man ofta har att plugga på distans inom Komvux och att varje gymnasium fokuserar på en del relaterat till program, ekonomi tar ena delen, mm.)

    : Jag vet att läraren ska bedöma och sätta betyg ’’utifrån hur eleven har presterat under alla moment’’ men jag har ju läst skräckhistorier om hur många har fått B-C eller till och med A på alla moment men bara E på nationella provet och gjort att slutbetyget blir ett E… Är detta något som bara var ’’problem’’ i början när systemet var nytt och ingen visste vad som skulle göras eller är det lika orättvist nu som det var för 5 år sedan? Vad kan jag göra för att överklaga, kan jag överklaga?

    : Eftersom det är Komvux för mig, gäller samma regler vid betygsättande?

    ----

    Jag hoppas jag har förklarat tydligt och kommit till rätt plats för dessa frågor, har letat runt överallt och både frågat och sökt via en sökmotor men ej kommit fram till ett klart slutsvar.

    Jag ser fram emot att se vad ni svarar.

    Med mycket vänliga hälsningar Martin.

    • : Vilka betyg i matte har du idag? Och vad kräver den utbildning du vill komma in på - inom matte?
    • Daniel : Matte B kan man inte längre läsa och man kan sedan 30 juni 2016 inte längre göra prövningar i de "gamla kurser" som t.ex matte B är. Men det går bra att läsa eller göra prövnignar i matematik 2a, elle i2b eller i 2c som alla motsvarar den gamla kursen Matematik B. :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Martin,

    om du redan har godkända betyg i alla ämnen, är chansen minimal (obefintlig) att du får plats på komvux att läsa samma eller "motsvarande" kurser. Därför att du med godkända betyg redan är BEHÖRIG.

    Vill man höja från godkända betyg, är det i första hand Prövningar>> som man bli hänvisad till. till prövningar förbereder man sig genom självstudier; prövningsavgift är för närvarande 500 kr per prövning.

    ***

    Ang. matte - det är krångligt. Och jag tycker att Marina ställer högst relevanta frågor i sin kommentar: "Vilka GODKÄNDA betyg i matte har du idag? Och vad kräver den utbildning du vill komma in på - inom matte?" Om du svarar på dem, kan jag förklara vad dina redan godkända kurser motsvarar i "dagens" system.
    Det är också mycket bra att veta vad du Behöver ha för betyg, dvs vad som krävs för Särskild behörighet till just "din eftergymnasial utbildning!."

    ***

    ang. gamla och nya gymnasiesystemet. Det finns väldigt många personer som har sina betyg i det "gamla" systemet. Och de flesta av dem behöver inte läsa till någonting alls - för att idag kunna söka till eftergymnasiala utbildning på högskola eller på yrkeshögskola. Om du redan idag är behörig, kan du söka och vi hoppas du kommer in.

    Om dina betyg är för låga för att antas, kan du göra högskoleprovet (om du söker till högskola/universitet) och då prövas du även i HP-urvalsgruppen, dvs får en Extrachans att komma in.

    Söker man till yrkeshögskola, spelar även andra meriter som arbetslivserfarenhet ganska stor roll.

    ***

    Om du vill höja från redan godkända gymnasiala betyg, så kan man gör adet endast i de kurser där det finns "motsvarande" nya kurser. De gamla kurser som inte har motsvarande ny kurs, går det tyvärr inte att höga betygen i.

    ***

    Du kan också ta dina betyg till SYV på komvux i den kommunen där du är skriven och göra en genomgång om vad du skulle behöva läsa upp och vad som är möjligt att läsa upp, men, som sagt, att kunna läsa på komvux med redan godkända betyg...? Chansen är minimal pga komvux inte har resurser till det, tyvärr.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Hej igen,

    om det krävs följande behörighet till en utbildning "Grundläggande behörighet + Matematik B. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c. " och det gör det till den utbildningen som du länkade till i din kommentar, då kan du Läsa eller Göra prövning i Matematik 2a, eller 2b eller 2c - vilken kurs av dem Matematik 2 kurser går bra.

    Eftersom du inte har godkänt betyg i matematik B från gymnasiet, kommer du troligtvis få plats på matte 2 på komvux (därför att du inte har betyg i en motsvarande kurs).

    Som behörighet räcker det också om du har godkänt omdöme i matematik 2 från en folkhögskola.

    Betyg från komvux, betyg från prövningen eller omdöme från en folkhögskola som säger att du har särskild behörighet i matematik 2 - alla de tre sätten är lika bra.

    Sök därför både till komvux och till flera olika folkhögskolor. Du kan samtidigt redan idag påbörja självstudier i matematik 2: för det rekommenderar vi www.matteboken.se/lektioner/matte-2 - det är gratis och håller hög kvalité.

    Det är lättare att få högre betyg i matematik 2a. Svårare att få högre betyg i matematik 2b. Svårast att få högre betyg i matemaik 2c. Och för att du behöver "vilket som" av betygen på nivå 2 - då är det fördelaktigt för dig att satsa på betyget i matte 2a.

    ***

    Du kan också - om du vill - kika på vad som finns inom IT-område att söka inom yrkeshögskola, ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/agil-projektledare-gbg kräver inte godkänt betyg i matte 2. Och om man inte är behörig till en Yrkeshögskoleutbildning, kan man komma in i alla fall - för att just Yrkeshögskola kan göra Undantag och ta in obehöriga.

    • : Okej, tack för svaret L, hade kanske räckt med första frågan då jag antar att majoriteten av de resterande svaren på frågorna aldrig kommer gälla för mig.. :P Måste ha fått Komvux om bakfoten, trodde man kunde studera på majoriteten av Komvix om man inte har något betyg eller ej läst kurser tidigare som Matte B i gymnasiet. Speciellt när jag redan frågat ett Komvux, jag skyller på deras botar från NOreply@ mail som spånar fram något…. Om jag nu har förstått allt rätt så antar jag att ’’prövning’’ är som ett prov, typ nationella provet där det inte ingår någon undervisning. Undervisningen måste jag hitta på annat håll, d.v.s. folkhögskola, eller enstaka kurser och eget arbete, eller privat lärare, mm som erbjuder kurser inom matte 1b-1c. Rätta mig gärna om jag har fel. Nästan alla högskolor/universitet med IT relaterat kräver att man åtminstone har matte B (Gamla systemet) eller motsvarande nya, jag har VG i matte A men den här kräver Matte B (eller 1B-3B, nya systemet) https://www.studentum.se/skola/hogskolan-i-boras/it-tekniker-378749 Alt, den här kräver bara grundläggande så jag antar att jag kan söka denna om jag vill redan idag eftersom jag har tagit studenten med klart godkänt i alla ämnen. https://www.studentum.se/skola/hogskolan-vast/natverksteknik-med-it-sakerhet-614516 (Detta så länge jag inte har missförstått något på studentum.se eftersom de listar högskoleexamen under diplom, jag antar att det är vad man får om man klarar kursen på högskolan.) Du skrev också tidigare ’’om dina betyg är för låga kan du göra högskoleprovet.’’ Och med det menar du att om jag har E i kursen men de av någon anledning vill ha ett D så är min ända väg att ta högskoleprovet eller att ''höja betygen via kurser där det finns motsvarande nya kurser.'?.
    • : Wow, Ctrl + v funkade inte som tänkt, det blev inga styckeavstånd.. Om du vill kan jag posta om texten om det blir lättare att förstå.
    • Liselotte : Det är OK, och jag förstår text i din kommentar. Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar. :)
    • Liselotte : Läs mitt utökade svar /ovan/. Mitt förslag är att du läser eller gör prövning i matematik 2a; om du sedan vill läsa ännu mer matte - då kan du läsa matematik 3b och sedan matematik 4. Med godkänt betyg matematik 4 är man behörig läsa matematik 5 och matematik Specialisering.
    • : Tack Liselotte, du har varit till mycket stor hjälp. Jag ska spara detta, och får jag mer frågor eller funderingar kommer jag återkomma, jag vet vilken hemsida jag ska rekommendera nu till min kompis som också vill plugga vidare. Glad påsk. :)
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer