Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    vi råder att ansöka om en personlig bedömning där UHR, Universitets- och högskolerådet ser över dina utbildningsdokument och ger ett utlåtande.
    Man kan få utlåtande över en gymnasial utbildning från utlandet eller över en akademisk utbildning eller över andra typer av utbildningar; hur bedömningsprocessen går till, se uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/enic-naric-sverige/bedomning  - för mer info var god se uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning

    Kontaktinfo till UHR om man har frågor om bedömning av utländsk utbildning - se uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/Kontakt

    Daniel SYV

    Hej, kika också gärna på alternativet - Yrkeshögskoleutbildningar, ex. yhguiden.se/utbildning/tekniska-hogskolan-i-jonkoping/visualisering-av-arkitektur

    Yrkeshögskoleutbildningar får göra egna bedömningar av sökandes kunskaper och meriter; hela utbudet av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se
    Det kan vara värt att försöka komma in på en yrkeshögskoleutbildning; där får personen träna svenska (vilket jag antar behövs om hen ej har svenska som modersmål); skaffa kunskaper och Kontakter, bl.a genom praktik som ingår i yh-utbildning (LiA - lärande i Arbete, en sort praktik som ingår i yrkeshögskoleutb.).