Egita

    Hej! Jag har en fråga men jag förstår att det är kanske inte så lätt att besvara. Jag är intresserad av två olika områden- medicin och pedagogik. Skulle nämligen vilja läsa till tandläkare eller förskolelärare (alternativ grundlärare 1-3). Jag har två småbarn som också ta sin tid. (Därav har jag valt yrken som har lite bättre arbetstider när man har småbarn.) Det ända är att för lärarutbildningen är jag behörig just nu, men för tandläkarprogrammet måste jag skapa behörighet och skriva bra hörgskoleprovet. Det är mycket tankar om tid och min ork med familj och studier. Skulle det vara möjligt att komma in på tandläkarlinjen, samt sedan klara av studier (jag skulle komplitera 5 kurser för att få behörighet samt försöka få bra resultat i HP)? Skulle vilja inte att det skulle ta för mycket tid för att kunna studera. Samtidigt skulle jag vara nöjd att arbeta som förskollärare men skräms bort att på olika blogg det skrivs att många blir utbrända samt att det är dåligt betalt. Tandläkardrömmen känns ibland också flummig - om man kommer inte in då allt tid är bara slösats och jag ansöker till läraryrket i alla fall.. Fast det verkar en spännande yrke med bra utvecklingsmöjligheter samt lite bättre betalt. Vad tänker ni? Vad skulle vara bäst med tanke på min situation. (Jag skulle tillägga att jag har läst gymnasiet utanför Sverige i fall spelar det något roll.) Tack för hjälpen i förhand! /Mvh Egita

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Egita,
    förskollärarprogrammet är 3,5 år och tandläkarprogrammet - 5 år, alltså tre terminer längre. Och så är du ännu inte behörig till tandläkarprogrammet, om jag förstår dig rätt. Du blir klar med din utbildning på förskollärarprogrammet betydligt snabbare och kan börja jobba och tjäna pengar minst 2,5 år tidigare (jämfört med alternativet: läsa till tandläkare).

    Om du kommer komma in på tandläkarprogrammet eller om du kommer tycka att studierna på den utbildningen blir för krävande, kan jag/vi inte svara på.
    Vad som är lätt eller svårt att läsa är väldigt olika för olika personer. Är man mycket intresserad av naturvetenskap och duktig på matematik, borde inte studierna på tandläkarprogrammet (i alla fall den teoretiska delen) upplevas som för svåra. Sedan tillkommer det också den medicinska delen och patientkontakt samt etiska frågor: om patienten t.ex inte har råd att bekosta den behandling som är bäst för patienten? - sådana frågor kan upplevas som svåra att hantera (i alla fall av en del personer).
    Både förskolläraryrket och tandläkaryrket kan också upplevas som fysiskt krävande och man kan få förslitningsskador i båda de yrken.
    Förskollärare kan behöva lyfta barnen och spendera mycket tid "på benen" - lek och promenader med barnen. Tandläkare kan få förslitningsskador i bl.a axlarna (i första hand i axeln på sin arbetshand) och i nacken (detta pga hen spenderar mycket tid i samma arbetsposition).

    Vad gäller att jobba på en förskola, så finns det nu ett nytt yrke - Specialistbarnskötare med yrkeshögskoleutbildningar*** som utbildar inom det yrket.
    Se några exempel på utbildningar:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-språkutveckling
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-larmiljöer
    campus-nykoping/specialistbarnskotare-cny-nykoping

    och så finns det också yh-utbildningar till Lärarassistent och Pedagog i fritidshem, också de inom yrkeshögskola:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagog-p-i-fritidshem-yrgo
    xenter-botkyrka/lararassistent-xenter-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/lararassistent-nackademin-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/lararassistent-nackademin-jonkoping

    *** Yrkeshögskoleutbildningar - är kvalificerade eftergymnasiala utbildningar, som oftast är kortare och mer praktiska än liknande utbildningar på högskola-/universitet. YH passar bra för dem som snarast vill få jobb. Hela utbud av yh-utb: www.yhguiden.se