Anonym

    Hej, jag går första året i gymnasiet med inriktningen Handel & Service. Jag ångrar mig jätte mycket för att jag tog det eftersom att jag har inga problem med att att plugga. Jag har drömmar om att plugga vidare till Business management  eller Ekonom i högskolan. Har sagt exakt samma sak till både syv och rektorn i min skolan. Eftersom att jag insåg de här ett halvår senare så är det försent att ta in mig i Ekonomiprogrammet säger dom (det finns cirka 3 platser kvar). Andra alternativet är att gå om ett år i gymnasiet säger dom. Men det tänker jag inte göra. Så min fråga är, kan jag ändå plugga till Business management/Ekonom om jag lägger till högskoleförberedande (Engelska 6 och Svenska 3)? Eller måste jag också läsa till matematik 2b och 3b? Kan jag göra det i gymnasiet eller måste jag göra det på komvux efter gymnasiet? Om jag läser det på komvux tar det 1 år? Vilka ämnen måste man vara behörig i för att läsa Business management/Ekonom? Och sista frågan är kan man välja mer än 2 valfria kurser som individuellt val? Tack så mycket om du svarar på de här!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kika gärna på Programplan för HA>>

    Utifrån dina framtida planer behöver du få Examensbevis + godkända betyg i svenska 2, 3; engelska 6; matematik 2 och 3 (går bra att läsa matematik 2a och sedan 3b) och samhällskunskap 1a1 och 1a2.

    Läsa svenska 2, 3 och engelska 6 är din rättighet; det är bara att säga till om på skolan.

    Övriga kurser som är matematik 2 och 3 och samhällskunskap 1a2 (samhällsk.1a1 läser du som obligatorisk kurs) - är det Förhoppningsvis möjligt för dig att läsa, men kan inte garanteras.
    Matematik 2a får på HA läsas som en av de programfördjupande kurser.

    Om du inom programfördjupningar (som på HA utgör 700 poäng) läser Matematik 2a, Svenska 2 och Engelska 6 - återstår det i så fall svenska 3, matematik 3 och samhällskunskap 1a2 att läsa. Inom individuellt val ryms det 200 poäng och de tre "återstående kurser" utgör tillsammans 250 poäng (det är alltså 50 poäng = studier på heltid i 2,5 veckor, som blir "utanför", som inte ryms inom programmet). Det är inte omöjligt att rektor beviljar dig läsa en eller till och med flera kurser som U-kurser (utökat program).

    Du får gärna visa mitt svar till SYV på din skola och även till rektorn, om du vill.

    Som sagt, läsa - på ditt program, HA >> - matte 2, 3 och samhällskunskap 1a2 - är inte en elevs rättighet. Om din skola anser att den inte har möjlighet att erbjuda dig en eller flera av de kurserna, får du i så fall komplettera efter gymnasiet.
    Matte 2 läser man på komvux på heltid på fem veckor; likaså - matte 3 (också den på fem veckor) och samhällskunskap 1a2 - på 2.5 veckor, om man läser på heltid. Alltså är det studier på heltid i 12,5 veckor som du kommer behöva komplettera med efter gymnasiet, om din skola ej kan erbjuda läsa de kurser som du behöver få godkända betyg i.

    OBS! för studier på Yrkeshögskola brukar inte samhällskunskap 1a2 eller matematik 3 krävas, utan om du får godkänt betyg i matematik 2a, blir du behörig till flera olika yrkeshögskoleutbildningar; se några exempel:
    Yrkeshogskolan-i-molnlycke/affarsutvecklare-komplex-forsaljning
    Affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-jonkoping
    Affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    Yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/affarsinriktad-speditor-inriktning-lonsamma-och-hallbara-logistiklosningar

    Vänligen och Lycka till!
    ANNA

    • :

      Så om jag läser till alla dom där ämnerna som kommer vara på 12,5 veckor så kommer jag kunna läsa till Business management/Ekonom? Kommer jag kunna läsa dom ämnerna samtidigt på komvux?

    • Anna : Vad komvux i varje kommun erbjuder för studieformer och upplägg, måste man fråga på komvux i just "sin kommun".
    • Anna : Om du blir behörig, kommer du kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats på utbildningar inom Business-management/Ekonom, men om du kommer in eller inte beror på hur stora meriter du har (hur höga betyg du har).