Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,

    Angående utbildning till bussförare gäller: utbildning till bussförare ligger på gymnasial nivå.
    Om man är över 20 år, är man för gammal för att söka till gymnasiet. Det är Komvux och Arbetsförmedlingen samt ibland även enskilda arbetsgivare som kan erbjuda utbildning (för vuxna, det vill säga för personer över 20 år gamla) - till bussförare.

    Komvux - är det i den kommunen där personen är folkbokförd, som hen vänder dig till.
    Arbetsförmedlingen - du har rätt att skriva in dig på AF på vilket kontor som helst i hela Sverige. Sedan frågar du om AF kan köpa utbildning för dig. Se gärna info om Arbetsmarknadsutbildningar på www.arbetsformedlingen.se.
    Enskilda arbetsgivare - kan också erbjuda utbildning till bussförare (ofta genom att köpa den hos utbildningsföretag, ex. hos Lernia).

    Vänligen
    Julia SYV