Viktor

    Hej jag tar studenten till sommaren och har fått F i kemi 2, alla andra ämnen är godkända. Jag vill läsa upp mitt betyg i den kursen då det nuvarande betyget drar ner mitt snitt och gör det svårt att komma in på den utbildningen jag vill in på. Kan man läsa upp endast en kurs och hur fort går detta? Hur funkar det, går man till en skola och har lektion någon gång i veckan?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor. Om man vill ha lärarledda lektioner på komvux då läser man under en termin: kan möjlighet finnas på dag- eller kvällstid. Studieomfattning om man läser Kemi 2 under 20 veckor blir 25% av studietakt.
    Vill man läsa snabbare än på en termin (20veckor), då måste man läsa på flex- eller distans.
    Flex brukar vara ngt som är "mitt emellan distans och "vanliga studier"" - kan finnas olika upplägg i olika kommuner.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du till sommaren får ut Examensbevis, och om det till just "din" högskoleutbildning ej specifikt krävs kemi2, då kan det vara en bra idé att göra Högskoleprovet (så många ggr du kan); detta för att i fall du är behörig kan du även med lägre meritvärde ändå komma in på en populär högskole-universitetsutbildning i HP-urvalet (på resultatet av högskoleprovet).

    I o f s är det inget som hindrar dig från att försöka läsa upp kemi2 Och även samtidigt satsa även på högskolerpovet.
    Som snabbast kan man läsa kemi2 på komvux på fem veckor (då läser man på heltid, på distans). I "extrema fall" då den studerande var så duktig att hen uppfyllde alla kursmoment snabbare än på fem veckor, fick hen betyget snabbare - alltså kanske efter 3,5 veckor... men det är mycket ovanligt att kunna få betyg i en 100p.kurs snabbare än på fem veckor.

    Studie- och yrkesvägledare