Victoria
    Hej! Jag har gått Natur samhälle och har redan många av de kurser som ingår i ett fullt tekniskt basår. Jag undrar om det är möjligt att endast läsa in fysik 2 och matte 4 och vart/hur det är smidigast att göra detta. Vill gärna komma bli högskole/civilingenjör och behöver endast dessa två kurser för att bli behörig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victoria,

    Om du behöver endast fysik2 och matte 4 för att bli behörig, sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är 2 st. 100p.kurser du saknar och de läses /på heltid/ på 10 veckor eller på halvtid på 20 veckor.

    Angående läsa att tekniskt basår (på högkolenivå); varje lärosäte bestämmer själva om de accepterar sökande som redan har ett eller flera godkända betyg i samma kurser som ingår i basåret. Du måste därför ställa den frågan direkt till lärosäte där du vill läsa basåret.

    Vänligen
    ANNA