Sanna
    Hej! För några månader sen läste jag engelska 7 på distans i min hemkommun. Läraren jag fick var väldigt oengagerad och jag fick knappt några svar från honom eller någon respons. Varje uppgift byggde på varandra och eftersom jag inte fått någon respons på tidigare inskickad uppgift när jag skulle skicka in nästa uppgift så var det svårt att veta hur jag skulle gå till väga. Jag fick godkänt i kursen men känner att jag var värd mycket högre betyg.

    Finns det andra distansutbildningar jag kan läsa engelska 7 på? Och isåfall går det hitta utbildningar med samma kursupplägg så jag slipper göra om uppgifterna jag lagt tid och energi på?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sanna,
    jag beklagar att din upplevelse av studier i engelska var dålig. Nu fick du godkänt betyg och med det har 1,0 i merit för eng 7. Jag förstår att du vill ha högre betyg. du tycker också att du förtjänar ett högre betyg. Det kan mycket väl vara så att du förtjänar ett högre betyg.
    Mitt råd är att du anmäler dig till en Prövning i eng 7 (om du hittar var du kan anmäla dig - det är svårt att hitta var man kan göra prövningar). Prövning får du göra i vilken kommun som helst, oberoende av vilken kommun du är folkbokförd i.
    ***
    Tyvärr !!! tror jag inte du ska få en ny chans att Läsa engelska 7. Jag är jätteledsen att behöva ge ett sådant svar. Jag förstår att det upplevs av dig som orättvist och jag kan hålla med dig om det också!
    Din bästa chans är om du vänder dig till Rektor på komvux i den kommunen "via vilken" du fick din distans-kurs i engelska 7.
    För det första, så tycker jag rektor bör få vetskap om hur de studerande upplever undervisningen; kanske kan din Komvux "byta leverantör" eller "tvinga" den nuvarande "leverantör" att göra ett bättre jobb.
    För det andra - om du utan att "bråka" bara "snällt" anmäler dig till eng 7 får du nästan garanterat svar PLATSBRIST.
    Så här är det - engelska 7 krävs inte för behörighet, den kurser läser man endast för att få bättre kunskaper i engelska eller för att få meritpoäng. Visserligen kan betyg i eng 7 krävas till någon utbildning i utlandet. Men även där är man behörig med godkänt betyg.
    Oavsett om du söker läsa eng 7 i din egen kommun eller i en annan kommun - kommer ansökan ändå till din hemkommun (för att det är din hemkommun som i så fall måste gå med på att betala "interkommunal ersättning" och det är frivilligt för din komvux att göra). Jag blir mycket glad men också extremt förvånad om du får plats på samma kurs en gång till, för att komvux har begränsade resurser och enligt Vuxenutbildningsförordningen måste prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund. Du hade tur som fick läsa eng 7; många får inte det - utan är hänvisade till självstudier + prövning. Och det är, som sagt, svårt att hitta var man kan göra prövning.

    Om du flyttar till en annan kommun kan du ansöka i den nya kommunen, men om den nya kommunen får veta att du redan har godkänt betyg i kursen som du söker, får du Nej, dvs PLATSBRIST som svar på din ansökan. Jag är säker på det. Om du får plats på kursen, utan ett särskilt beslut från rektor - då är det pga det administrativa slarvet i så fall (att komvux missar att se att du redan har godkänt betyg i eng 7). Chansen att det skulle hända är minimal.

    Sammanfattning: du får välja att
    - leta var du kan göra prövning i eng 7 (prövningsavgift är 500 kr). Resor till och från prövningsstället bekostar du själv; du måste resa till prövningsstället minst 2 ggr - för det skriftliga och sedan för det muntliga provet
    eller
    - kontakta rektor på komvux (via vilken du fick din kurs som du är missnöjd med) och anmäla att du är missnöjd med betyget och att du anser att undervisningen var undermålig.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    L.

    Liselotte