Ebba

    Hej. Jag ska välja val till 3an nu och vi kan välja mellan naturkunskap 2, matte 3 eller engelska 7. Jag vet att jag vill välja naturkunskap 2 men sen har jag ett val till där jag är osäker. Vet inte vad jag vill bli ännu, är det mest ”värt” att välja engelska 7 eller matte 3 då? Vad finns mer möjligheter inom osv? Är inte jättebra på matte men inte heller dålig. Engelska 7 har folk skrämt upp mig för att det är väldigt mycket arbete och svårt.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!
    både matematik 3 och engelska 7 ger meritpoäng (extra-poängen) men då måste man få godkänt betyg i kursen (F ger inte några meritpoäng). Och ju högre betyget blir desto större höjningen blir i ditt jämförelsetal.
    Eng 7 ger 1.0 i merit och matte 3 kommer ge dig 0.5 alltså hälften av det som eng 7 ger i meritpoäng.

    Behörighet till högskoleutbildningar
    Eng7 krävs inte för behörighet, matematik 3 krävs till exempelvis Fastighetsmäklarprogrammet, BMA-programmet och Ekonomiprogram.

    Alltså, eng 7 ger mer i merit men med matte 3 kan du bli behörig till fler högskoleutbildningar. Och om du söker utbildning där matte 3 inte krävs, får du + 0.5 för godkänt betyg i matte 3 (men för eng 7, godkänt betyg, skulle du fått + 1.0 i merit). Så, det finns för- och nackdelar.

    Tips!
    Fråga dina lärare i matematik och i engelska - vad de skulle ge dig för "prognos" ang. lyckas i en högre/svårare kurs. Lärare känner både kraven inom kurserna och din förmåga att lära dig inom det aktuella ämnet; de borde därför ge rätt "uppskattning" ang. hur stor chans du har att lyckas om du läser vidare inom samma ämne.

    Läs gärna på
    gymnasieguiden.se/informeras/merit
    och om yrken där du för utbildning inför de yrkena behöver ha godkänt betyg i matte 3:
    Fastighetsmäklare
    Ekonom (högskoleutbildad)
    Civilekonom
    BMA

    Det finns även fler yrken där till utbildning krävs matte 3, t.ex Lantmätare
    men frågan om behörighet är här lite "komplicerat": det är nämligen så att Lantmätarprogrammen på högskolenivå kan ha olika inriktningar - för inriktning Ekonomi/Juridik är särskild behörighet: godkända betyg i Matematik 3 och Samhällskunskap 1b, men till inriktning Högskoleingenjör krävs även godkända betyg i fysik2 och kemi1.