Ceren
    Hej! Det är såhär att jag går andra året (samhäll) just nu så jag måste välja mina individuella val inför trean. Jag har naturkunskap och engelska 7, då jag är bra på engelska. Dock är jag osäker på om jag borde välja matte 3, just nu verkar det inte som om jag vill bli något som behöver matte 3, dessutom så har jag många svårigheter med matte, lyckas bara få ett E eller D. Många säger att man ångrar sig i framtiden när man inte läser matte 3 eller att den är superenkel och jag har ingen aning om vad jag borde göra. Engelska 7 är också jättesvårt, men engelska kan jag iallafall men matte är ett ämne som jag alltid behöver hjälp med och vissa gånger förstår jag inte ens det jag gör.

    Nu är jag osäker på om jag borde välja matte 3 eller inte för den öppnar många vägar i framtiden men sen så vill jag i nuläget inte bli något som har med att göra som t.ex civilekonom, men jag är orolig för att jag kommer att vilja bli det i framtiden och då måste jag läsa i komvux, och då blir det svårt för jag har glömt bort det mesta som har med matte att göra. Jag vet liksom inte om det är värt att ha två svåra ämnen när gymnasiearbetet också finns och istället satsa på en som jag är bra på?

    Jag skulle vilja ha en vägledning av er då jag är väldigt osäker, har pratat med många om det men är fortfarande förvirrad.

    Dessutom undrar jag vad som krävs för att bli optiker ? Och om man kan bli det genom samhällslinjen?

    Tack så jättemycket för svaret!!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Yaren,
    särskild behörighet till utbildningar som leder till yrket Optiker >> är för närvarande - godkända betyg i Naturkunskap 2 och matematik 2. Matematik 3 krävs inte. Dock får man 0.5 i merit /en halvextrapoäng för godkänt betyg i matte 3/. Godkänt betyg i engelska 7 kommer att ge dig 1.0 i merit /en extrapoäng/.

    Det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng /extrapoäng/. Men de hjälper till när man ska konkurrera om utbildningsplats på högskolenivå.

    Innehåll i matte 3 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-3. Hur pass svårt för matte du har, vet inte jag, men det kanske din lärare i matematik kan hjälpa dig att bestämma dig. Tänk på att F betyg i matte 3 skulle inte ge dig meritpoäng. Och F betyget sänker också jämförelsetal rätt mycket. Så, om det finns risk att du skulle ev kunna få F betyg i matte 3 och du ej behöver den kursen - så skulle jag (om jag var i dina skor) - avstå och välja en annan kurs.
    Naturkunskap 2 /godkänt betyg/ behöver du för behörighet till Optikerprogrammet.
    Om du i framtiden ändrar dig och vill gå någon utbildning som kräver matte 3, kan matte 3 läsas på komvux på heltid på 5 veckor; men jag tänke så här: varför välja någon utbildning som kräver matte 3 om man har svårt för matte? Om en utbildning kräver rätt mycket matte, så är tanken att man ska KUNNA MATTE och GILLA MATTE och det gör, enligt dig, inte du.

    Ang. meritpoäng/extrapoäng - var god kika på Gymnasieguiden.se/informeras/merit. Max i merit är 2.5... och du får 1.0 för godkänt betyg i engelska 7. De resterande 1.5 i merit kan du få för Moderna språk 3 och 4. Moderna språk 3, godkänt betyg, ger 0.5 och Moderna språk 4 ger 1.0.

    Det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng men de hjälper till att komma in på en högskoleutbildning (som regel...) - det finns dock högskoleutbildningar som ej accepterar meritpoäng, utbildningar på privata högskolor som HHS i Stockholm och Chalmers i Göteborg. Och utbildningar utomlands accepterar, som regel, inte heller de "svenska" meritpoängen.

    • : Man behöver väl inte Biologi 1 för att bli optiker? läste nämligen på en annan sida att det behövs. För jag läser samhäll och har inga NO ämnen alls förutom naturkunskapen.
    • Julia : Det krävdes högre behörighet förut, men från antagning till hösten 2017 sänktes kraven och blir desamma både på Linnéuniversitetet i Kalmar som på KI i Stockholm, dvs det räcker numera med att, för särskild behörighet till Optikerprogrammet, ha godkända betyg i Matematik 2 och Naturkunskap 2.