Jenny
    Hej!

    Jag går tredje året på gymnasiet och en av kurserna som jag läser är engelska 7. Ville läsa den just pga att man får en hel meritpoäng men nu inser jag att det är extremt svårt för mig. Tycker inte om kursens uplägg och när jag pratar med andra vänner verkar det som att deras upplägg varit roligare (om man kan säga så).

    Det är folk som säger till mig att engelska 7 är allra viktigaste kursen över hela gymnasiet men jag känner att jag inte kommer klara av den..

    Jag vill ju inte ha ett F på gymnasieexamen men ville ändå försöka och se hur kursen känns men nu är tanken att hoppa av. :(

    Hur kommer det påverka mig i framtiden? Kommer jag kunna läsa på utländska universitet t.ex eller måste man ha engelska7? Hur kommer folk se på att det är bara engelska6 som jag har och ansöker till något jobb eller universitet.

    Jag vet som sagt att det är en hel meritpoäng men är det verkligen värd all min tid och slit för att jag ska lyckas få ett E på något sätt?

    Hoppas på svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,
    du skriver inte om Eng 7 är en "vanlig kurs", ex. i programfördjupningen eller individ.val eller om du läser den utöver dina vanliga studier - på "övertid" /enligt rektors beslut som U-kurs, "utökat program"/.
    Och det blir 2 helt olika situationer...
    Då jag inte vet hur din situation ser ut - är det omöjligt att svara...

    Återkom med svar på frågan om eng 7 är en U-kurs för dig eller en vanlig kurs, dvs om du läser "som vanligt" eller om rektor fattade beslut om att utöka ditt program.

    Vänligen
    ANNA

    Ang. om utländska universitet kräver godkänt betyg i engelska 7 så är det väldigt olika. Olika länder och även olika universitet i samma land kan kräva olika saker. Men alltid är det bra att kunna mer engelska... men om den kursen tar väldigt mycket av din tid och ork, då förstår jag att du vill hoppa av.
    Råd: prata med syv på din skola och med din klasslärare/mentor innan du ev. hoppar av.

    • : Det är en programfördjupnings kurs men eftersom mitt program är utökad med andra kurser kan jag ändå ha möjlighet att välja bort engelskan.
    • Anna : Det du skriver i din kommentar stämmer endast om din skola är beredd att ändra - retroaktivt - i din studieplan. Egentligen ska man inte ändra retroaktivt i studieplanen. Meninten är att kurser skrivs in i studieplanen pro-aktivt; dvs om kursen ska påbörjas som en kurs inom programfördjupningen, så bör den sedan i examensbeviset stå som en "vanlig kurs", ej utökad. Jag kan inte svara på frågan om din skola /syv och rektor/ kommer att ändra - retroaktivt - i din studieplan. Om inte, dvs om de strikt följer rekommendationer som skolverket ger, kommer F betyg i eng 7 som en vanlig kurs sänka ditt jämförelsetal ganska mycket, och om du ej får ngt. betyg - kommer du inte uppnå kraven för examensbevis, får studiebevis /som inte ger behörighet till högskoleutbildningar/.