Frågor och svar taggade med 'rätt att göra prövning' (10 st.)

    • Elev

      Kan man göra betygsprövningar i flera kommuner på en termin?

      Jag tog studenten nu innan sommaren och vill höja mina betyg med prövning till vårens universitets ansökning. Söker man om prövning idag står det att man endast kan göra två stycken under hösten (bor i helsingborgs kommun), men jag vill...

      Peter: : Hej Anar,du kan anmäla dig i alla de kommuner som finns i Sverige, behöver inte vara där du bor eller där du är folkbokförd. Om din hemkommun har begränsat till... Läs hela svaret
    • Nour

      fråga om prövning?

      Hej! jag är en 20 årig elev som går andra året gymnasieskolan inom naturvetenskaps inriktning. jag har några betyg i års kurs 1 som inte var hyfsat bra och som jag vill göra om. Jag har hört att inom skollagarna får man inte göra prövning i den kurs man har fått betyg på tills man tar...

      Mikael: : Hej,gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen skola och endast i 2 fall: om eleven fick F i en kurs hen läste på gymnasiet eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde erbjudas.Du... Läs hela svaret
    • Mikaela

      Rätten till prövning ?

      Hej, Jag bor inte längre i Sverige men skulle vilja läsa upp ett ämne från gymnasiet. Har jag rätt att göra detta trotts att jag inte längre är skriven i Sverige ? Eller måste jag vara bokförd i Sverige ? Jag läste någonstans att jag kan betala för en prövning som jag förbereder mig...

      Milla : : Hej Mikaela,info om prövningar finns på Skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-av-elevers-kunskaperNär vi tidigare frågat Skolverket ang. just det - kan en person som inte är... Läs hela svaret
    • Anonym

      Kommer rätten att få skriva prövning troligtvis alltid att existera?

      Hej, min fråga handlar om ett framtida scenario. För tillfället har man rätt att skriva prövning för att höja sina betyg och på så sätt öka sina chanser att bli antagen till en högskoleutbildning. Hur blir det om reglerna ändras och prövningar inte längre tillåts för betygskonkurrens? Tror ni...

      Julia: : Hej Anna,"satta" betyg gäller tillsvidare, oavsett om man fick betyget i slutet av en läst kurs eller genom prövning. Och att prövningar skulle "försvinna",... Läs hela svaret
    • Ahmed

      Kan man göra prövning i moderna språk i en annan kommun?

      Hej hej hallå! Det Ahmed, 21 år gammal, går naturvetenskapliga programmet i Karlshamn- Blekinge. Jag går sista året och vill göra en prövning på arabiska steg 4 och 5 i en annan kommun eftersom vår skola erbjuder bara arabiska moderna...

      Anna: : Hej Ahmed, för godkänt betyg i moderna språk 3 /arabiska eller något annat språk/ får du 0.5 i merit. Inom MODERNA SPRÅK kan man som max /maximal/ få 1,5... Läs hela svaret
    • Michaela

      Prövning på annan skola?

      Jag är angelägen om att läsa Franska 3 och önskade läsa kursen som utökad, men det visade sig att min skola inte kommer att erbjuda kursen till hösten. De kan heller inte svara på om de kan låta mig göra en prövning på skolan, och jag undrar därför om man kan få göra prövning någon annanstans?...

      Melina: : Hej Michaela!   Vad tråkigt! Skolan kan bara erbjuda dig göra en prövning på skolan om skolan erbjuder franska 3 vilket inte är ditt fall.  Enligt skolverket: Även den som inte är... Läs hela svaret
    • Konrad

      Är det möjligt att läsa en kurs efter godkänd prövning i kursen?

      Såvida jag förstått är det tillåtet att läsa en kurs som man fått F i en gång till. Är detta korrekt?

      Fortsättningsvis undrar jag om det är möjligt att först utföra en prövning i en kurs (t.ex. Matematik...

      Daniel: : Hej Konrad, jag ser att du är 17 år. Det är viktigt med din ålder ... därför att det inte är samma regler för prövningar och... Läs hela svaret
    • Sandra

      Kan man göra prövning fast man bor utomlands?

      Hej! Jag läste hotell och restaurang och gick ut gymnasiet 2013. Jag gick även en utbildning på komvux 2014-09-01-2015-04-26 och fick då ytterligare 800 gymnasiepoäng. När jag läste på hotell och restaurang programmet så gick jag ut med 2550 poäng men när jag räknar ut de godkända betygens...

      Liselotte: : Hej Sandra, om du har just ett slutbetyg från 2013, då gäller det som står på den här sidan på Antagning.se>> och det står att för att ha Grundläggande behörighet, måste du i så fall ha
    • oliver

      Angående prövning i gymnasiet?

      Hej. Jag vill förstå lite vad skolverkets lag betyder. Det står så här: densom inte är elev i gymnasieskolan men som vill ha betyg därifrån har rätt att genomgå prövning i alla kurser som får finnas på ett nationellt program, men inte de kurser som bara får anordnas på...

      Mikael: : Hej Oliver! Vi har kontaktat Skolverket angående Prövningar och fick svar som vi sammanställde på den här sidan: http://www.fragasyv.se/info/provning Det som Skolverket säger är att - gymnasieskola eller Prövningsenheten... Läs hela svaret