Ahmad
    Jag läser programmering i Kristianstad högskola på engelska. Men, jag har märkt att mitt engelska är inte tillräckligt för mina studier och det kan påverka min betyg.

    Finns någon kurs som man kan läsa medan man är i Högskolan?

    MVH
    Ahmad

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ahmad!
    gymnasiekurser i engelska heter Engelska 5, 6 och 7. Jag antar att du har godkänt betyg i Engelska 5 och kanske också i Engelska 6. I så fall kan du på komvux söka läsa engelska 7.

    Om du t.ex endast har godkänt betyg i Engelska A, som är en "gammal kurs" som idag motsvarar engelska 5, sök i så fall läsa engelska 6 först och sedan kan du läsa engelska 7.

    Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. De flesta kommuner erbjuder studier på distans och/eller på "flex". "Flex" är ofta ngt. mittemellan lärarledd undervisning och distans.

    Om du ex. readan har godkänt betyg i engelska 7 eller av någon anledning inte vill eller inte kan läsa på komvux, är det i så fall högskolekurser i Engelska som du kan titta på.
    Undervisning i engelska kan finnas på andra ställen också - ex. på Studieförbund>>.
    Prata också med dina lärare på högskolan och med en studievägledare på din institution - det är mycket möjligt att de har tidigare fått samma fråga från andra studerande och kan ge bra tips på vilka studier i engelska som skulle passa dig bäst.

    Vänligen och lycka till!
    L. :)

    Liselotte