Ruvini

    Jag läser just nu engelska modersmål i nian. Jag vet att man kan läsa vissa modersmål och moderna språk. Kan jag läsa engelska modersmål som ett modernt språk och i så fall få meritpoång?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Tror, tyvärr, inte det.
    Du kan få läsa Modersmål 1, 2 och aktiv tvåspråkighet (engelska) - det är kurser på gymnasiet inom ämnet MODERSMÅL.
    För övrigt, är Engelska ett språk som i Sverige ej hör till "moderna språk".
    Läs gärna info på fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmål-och-övriga-språk

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ok. Tack så mycket
    • :

      Så man kan alltså inte få merit för ämnet modersmål?

    • Mikael :

      Man kan inte få meritpoäng för betygen i kurserna i modersmål. Det stämmer. Reglerna kring meritpoäng för dig som på gymnasiet kommer läsa mot Examensbevis, inför ansökan till svenska högskolor och universitet - var god se gymnasieGuiden.se/merit