Esmeralda

    Hej SYV, Jag ska ansöka mig till en yrkesutbildning eller candidatexam i höst. Jag behöver göra en grundläggande prov eftersom min engelska från min gymnasiet i Spanien är inte godkänt i universitet, vet ni om det är samma i yrkeshögskolan? Vet ni hur och vad jag kan göra detta prov? Tack i förhand. Mvh Esmeralda.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är ganska stor skillnad - om du vill bli behörig till högskole- / universitetsstudier eller till yrkeshögskola.
    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Så, du kan söka till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av, oavsett om du är behörig eller inte. Någon garanti finns inte på att bli antagen, men det finns alltid en chans. Yrkeshögskoleutbudet finns på www.yhguiden.se

    Vad gäller bli behörig till svenska högskole-/universitetsutbildningar (just vad gäller Engelska om man har utländska gymnasiebetyg) - var god se information på antagning.se/Utlandsk-gymnasieutbildning/Det-har-behover-du-ha/Behorighet-i-engelska
    Det nämns (länk ovan) ett antal olika test. Jag tänker dock på följande: är du säker på att du har de kunskaper som krävs - i engelska? Det är många gånger lättare att få godkänt betyg i en gymnasial kurs Engelska 6 än att klara någon test i engelska.
    Mitt råd är att du söker läsa engelska på komvux. Vänd dig till den kommunen där du är folkbokförd. Fråga om du kan göra nivåbedömning i engelska. Nivåbedömningen skulle visa vilken kurs i engelska som rekommenderas. Exempelvis om nivåbedömningen visar att du kan börja läsa engelska 6, då kan du bli klar på fem veckor (eng 6 kan man på heltid läsa på fem veckor). Om nivåbedömningen skulle visa att du kan läsa engelska 5, då kan du bli klar på 10 veckor ( eng 5 och 6 kan du läsa på heltid på sammanlagt 10 veckor ).

    vänligen
    Julia