Peter
    Hej,
    Jag undrar vilken behörighet jag har i Engelska, jag har läst Engelska etapp 2 med betyget 3 och Engelska etapp 3 med betyget 2 på Komvux före 1997. Vad motsvarar det i dagens meritvärde när man söker kurser? Är Engelska årskurs 1 = Engelska A och Engelska 5, Engelska årskurs 2 = Engelska B och Engelska 6 och Engelska årskurs 3 = Engelska C och Engelska 7
    Kan vara bra att veta när man söker kurser! Vilken behörighet har jag i Engelska?
    Med vänlig hälsning
    Peter Forssman?
    • : Bra om du kan uppge exakt vilket år dina betyg från komvux är. Ännu bättre om du kunde skriva av KURSKODER - exakt hur kurskoder ser ut.
    • : Jag läste Engelska etapp 2 på komvux 1988 och Engelska etapp 3 på komvux 1991!
    • : ENGELSKA 6030002 3 1988-01-01 V ENGELSKA 6030003 2 1991-01-01
    • Peter : Jag har skrivit ett svar till dig. Jag ska se om jag hittar exakt vad dina betyg motsvarar... men jag tycker annars att så gamla betyg i SPRÅK är inaktuella. Du kanske kan jättemycket mer idag... eller så har du glömt mycket av det du kunde då...? :)
    • Peter : Formellt sett, har du betyg som motsvarar godkänt i dagens kurs Engelska 5. Om du vill "ta upp" från den nivå som du hade då - då är det Engelska 6 du ska söka läsa.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Peter!

    Jag tänker så här:
    om du vill läsa "vidare" så är det viktigt att veta vilka FAKTISKA KUNSKAPER i Engelska du har idag. Dina betyg är från innan 1997 - det är mer än 20 år sedan... på 20 år kan man lära sig mycket nytt eller så har man glömt det mesta... det beror på. Och just inom språkområdet är kunskaper mycket av en "färskvara" - använder man inte språket, glömmter man jättemycket men annars så kan man lära sig väldigt mycket mer än man kunde för 20 år sedan.

    Sedan är det också så att språken förändras. Det "talade språket" (spoken English) - förändras jättemycket på fem år, säger experter... och för din del har det gått 20 år +...

    Därför tycker jag att det bästa vore att du gör nivåbedömningstest på komvux. Man får inte något betyg, men man får svar "hur man ligger" nivåmässigt. Så mitt råd är att du kontaktar komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd och ber om att få göra nivåbedömningstest i engelska.

    Ännu ett alternativ är att du "glömmer" att du har haft betygen i Engelska ... :) och anmäler dig till att läsa på kvällstid eller på distans - Engelska 5. Det blir troligtvis mycket lätt att läsa, så kan du snabbt gå vidare till Engelska 6 och sedan till Engelska 7.

    På heltid läser man varje gymnasial kurs i språk på fem veckor. På Flex och på Distans kan man läsa ännu snabbare. man kan också av sin språklärare bli "framflyttad/uppflyttad" till nästa kurs, om läraren tycker att man är för duktig för den kurs som man är antagen på. Du kan egentligen läsa eng5, 6 och 7 på 15 veckor /då läser du på heltid/.

    Jag vet inte vad din situation är - om du t.ex jobbar heltid... men annars så kan man kanske även få Studiemedel för studierna på komvux.

    Hälsningar

    Peter syv